• SBAB Bank/

Tusentals kronor att spara på boendet för den som blickar utåt - Mest eftersökta pendlingsorterna för bostadssmarta stockholmare

Att köpa villa i en av orterna i Mälardalen istället för i Stockholm innebär att inköpspriset minskar med flera miljoner, vilket sänker månadskostnaden för boendet med flera tusen kronor per månad. En ny kartläggning, baserad på stockholmarnas sökpreferenser och medelslutpriser hos Booli, visar att det går att spara tusentals kronor per månad på att utöka sökområdet utanför Stockholmsområdet.

SBAB har tillsammans med Booli kartlagt genomsnittspriser för villor på de orter som stockholmarna söker mest på i Mälardalsregionen. Urvalskriteriet har varit att pendlingstiden ska vara max 1,5 timmar och att det behövs ett pendlarkort.

Kartläggningen visar att en dryg timmes pendling, pendlingskostnader inkluderat, potentiellt kan sänka bostadsutgiften med många tusenlappar. I beräkningen har SBAB tagit med kostnaden för räntor efter skatteavdrag, amorteringar och ett pendlarkort med lokaltrafikstillägg (SL).

Stockholmarnas vanligaste sökningar på Booli

Här är de orterna som är vanligast bland stockholmare att söka på:

1. Eskilstuna
  2. Uppsala
  3. Strängnäs
  4. Västerås
  5. Enköping
  6. Nyköping
  7. Norrköping
  8. Flen
  9. Katrineholm

Listan bygger på en analys av alla sökningar på bostäder till salu som gjorts på Booli.se från början av september till slutet på oktober. Alla sökningar där användarnas IP-adresser fallit inom Stockholms län har filtrerats ut för att särskilja stockholmarnas preferenser. Vi har valt orter som man tar sig till Stockholm på under 1 timme och 30 minuter och där man behöver ett pendlarkort.

Månadskostnad för bolån och pendlarkort

Beräkningen nedan är sammanställd utifrån följande kriterier: 85 % belåning, en 3-månaders ränta på 1,53 % (ett snitt av 10 bankers snittränta 23 oktober), amortering enligt amorteringskravet, pendlarkortskostnad enligt TiM (Trafik i Mälardalen) och snabbaste tiden mellan orterna i exemplet och Stockholm enligt SJ.se. Beräkningen tar inte hänsyn till den förändring som Citybanan under centrala Stockholm med fler avgångar och ett nytt biljettsystem kommer att innebära.

- Ett lite lugnare tempo på en ort utanför huvudstaden kan locka till att utöka sökområdet för en ny bostad. Beräkningen visar också tydligt att den som vill komma ner i månadskostnad för boendet bör överväga att titta på en villa utanför Stockholmsregionen. Har du möjlighet att jobba på distans och ha flexibla arbetstider ökar chanserna att få livspusslet att fungera. Glöm inte att räkna med en högre kommunalskatt och andra kostnader som flytten kan medföra, säger Emma Persson, Boendeekonom SBAB.

För mer information, kontakta gärna:

Emma Persson, Boendeekonom SBAB. Telefon: 0761-09 27 30, emma.persson@sbab.se

Matilda Adelborg, PR- och marknadskoordinator Booli. Telefon: 0735-83 93 35, matilda.adelborg@booli.se

Karin Hellgren, Informationschef SBAB. Telefon: 0706-68 38 24, karin.hellgren@sbab.se

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Antalet kunder uppgår till cirka 350 000 och antalet medarbetare till cirka 450. SBAB har Sveriges nöjdaste bolånekunder 2014 och 2015, enligt SKI, Svenskt Kvalitetsindex. Läs mer på www.sbab.se, www.twitter.com/sbabbank, www.facebook.com/sbabbank.