Utblick SBAB Bank vecka 22, 31 maj 2011

Denna veckas utblick SBAB Bank med chefsekonom Tomas Pousette avhandlar greklandskrisen och dess påverkan på ränte- och aktiemarknad. Viktigaste makrostatistiken under veckan. Från Sverige nationalräkenskaperna för första kvartalet 2010, överraskande bra detaljhandelssiffror, svagare utrikeshandeln i april, arbetsmarknaden, Riksbankens stabilitetsrapport och IMF presenterar intryck från Sverigebesök på onsdag. Från USA husprisstatistik för mars, konsumenternas förtroende (consumer confidence), sysselsättningsrapport på fredag. Från Euroområdet KPI-siffran om inflationen i maj. Från Kina kommer PMI-index.

Video (11:24 minuter)

Videon kan ses live och on demand på www.sbab.se/veckansutblick. Nästa veckas Utblick SBAB Bank sänds på tisdag 7 juni klockan 09.00.

SBAB Bank erbjuder lån- och spartjänster via internet och telefon samt kreditgivning till företag. Genom att erbjuda produkter och tjänster som utmanar och förenklar bidrar SBAB till ökad konkurrens på den svenska marknaden. Bolaget grundades 1985 och ägs till 100 procent av svenska staten. Utlåningsvolymen uppgick 2010 till 249,1 mdkr och inlåningsvolymen till 6,1 mdkr. Antalet anställda är cirka 420 varav drygt 120 arbetar på huvudkontoret i Stockholm. Läs mer på www.sbab.se