Välj studieort och föräldrar med omsorg

Under 2015/2016 var 403 000 personer inskrivna vid någon av landets Universitet eller högskolor varav 86 000 var nybörjare. Att välja att studera är ett stort steg i livet, att flytta till en annan stad och befinna sig i en ny miljö.

Värst är situationen för den som vill studera i Stockholm, Uppsala, Göteborg, Malmö, Lund, Luleå, Umeå, Skövde, Karlskrona, Växjö och Örebro. På dessa orter kunde man inte som student erbjudas bostad någon gång under höstterminen 2016.

-        Att ta beslutet och börja studera innebär en rad förändringar som är omvälvande. Att komma till en ny miljö i en ny stad utan garanterad bostad leder till ytterligare press. Det är illa, säger Claudia Wörmann Boendeekonom på SBAB.

Om man kommit in på drömutbildningen kan alternativet till att hyra studentbostad vara att hyra i andrahand eller köpa. SBAB har med hjälp av siffror från Booli sammanställt vad man behöver i kontantinsats för en etta på respektive studieort och vad man skulle ha behövt spara de senaste 20 åren för att kunna betala kontantinsatsen.

-        Bristen på just studentbostäder är ett problem med flera konsekvenser. Om du inte kan erbjudas en studentbostad kan de föräldrar med ekonomiska möjligheter köpa en etta. Alla föräldrar har inte den möjligheten vilket kan leda till en utökad segregation på landets högskolor och Universitet, säger Claudia Wörmann.

Bostadsläget studieorter i Sverige

Studieort Genomsnittspris 1:a Kontantinsats Sparande/månad/ 20 år Bostadsgaranti
Stockholm 2 843 805 426 571 1 777 kr Rött
Skellefteå 396 667 59 500 293 Grönt
Karlshamn 366 720 55 008 229 Grönt
Härnösand 186 500 27 975 116 Grönt

Källa: Booli, Sveriges Förenade Studentkårer (SFS)

Rött betyder att studenten inte kunde erbjudas ett boende under höstterminen.

Gult betyder att ett boende kunde erbjudas någon gång under höstterminen.

Grönt betyder studenten kunde erbjudas ett tryggt boende inom en månad.

Om sammanställningen

Medelpriset på ettor ligger till grund för uträkningen, januari 2017.  Prisstatistiken kommer från Booli. Utifrån medelpriset på ettor i respektive kommun har SBAB räknat ut vad kontantinsatsen, 15 procent av köpeskillingen, blir. Denna summa har legat till grund för uträkningen av hur mycket en person hade behövt spara per månad de senaste 20 åren för att ha råd med kontantinsatsen för en bostadsrätt (etta). SBAB har inte tagit hänsyn till någon utveckling på kapitalet. Information om bostadsgarantin kommer från Sveriges Förenade Studentkårer och baseras på läget under höstterminen 2016.

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Antalet kunder uppgår till cirka 335 000 och antalet medarbetare till cirka 500. SBAB har Sveriges nöjdaste bolånekunder 2014, 2015 och 2016, enligt SKI, Svenskt Kvalitetsindex. Läs mer på www.sbab.se, www.twitter.com/sbabbank, www.facebook.com/sbabbank.