Kartläggning från SBC: Bostadsrättsägares roligaste felanmälningar

Kan jouren åka ut för att flytta på en cykel i trapphuset? Går det att felanmäla skåpsluckan i köket? Eller är det möjligt att förbjuda grannkatten att vistas på gården? Det är överraskande nog frågor som dyker upp när bostadsrättsägare kontaktar sin bostadsrättsförvaltare. SBC Sveriges BostadsrättsCentrum har djupdykt i sitt arkiv och kartlagt de vanligaste, men också mest annorlunda och roligaste felanmälningar de fått.

SBC Sveriges Bostadsrättscentrum förvaltar över 3 500 bostadsrättsföreningar runt om i landet. Som en del av förvaltningstjänsten erbjuds en kundtjänst dit bostadsrättsägare kan vända sig för att få hjälp med eventuella problem. De vanligaste felanmälningarna kundtjänsten får rör värme, luft eller teknik som krånglar. Ibland dyker det dock upp felanmälningar och klagomål av lite annorlunda karaktär.

– Vi är otroligt glada att så många föreningar använder vår kundtjänst och litar på vår hjälp. Felanmälningar hanterar vi genom vår kundtjänst som i sin tur skickar vidare ärendet till en förvaltare. När det kommer till konkreta klagomål på andra boende i en bostadsrättsföreningar brukar vi rekommendera de boende att tala med varandra. Det är oftast den enklaste lösningen för att få bukt med eventuella problem grannar emellan, säger Markus Pålsson, Affärsområdeschef Ekonomisk Förvaltning på Sveriges BostadsrättsCentrum.

Topplista: Här är kundernas roligaste felanmälningar
1. Jag vill avsätta styrelseordföranden i vår förening. Han agerar som en diktator och vi är ett gäng som tröttnat på det. Kan vi lämna in protestlistan till er?
2. Det står en cykel i entréplan i trapphuset. Jag vill göra en akut felanmälan på det här, det måste jouren åka ut på direkt!
3. Jag har köpt en grill som jag nu upptäckt att flera i föreningen använder, trots att det är min privata. Kan jag skicka kvittot till föreningen för ersättning?
4. En flicka står ensam på vår innergård och hon vägrar att svara på vilka som är hennes föräldrar. Jag har inte sett henne förut men ni kanske kan hjälpa till med det?
5. När jag beställer taxi till vår adress så åker den ständigt fel. Vad ska jag göra?
6. Grannens katt löper på gården. Jag har planerat att förbjuda detta men vill göra en felanmälan tillsvidare.

Topplista: Här är de vanligaste felanmälningarna
1. Fel temperatur på element
2. Tekniska problem med tvättmaskin och/eller torktumlare