Ny lag gällande kamerabevakning

Regeringen har nyligen klubbat igenom en ny lag som ger utökade möjligheter till kamerabevakning. En lag som kan komma att påverka många av landets bostadsrättsägare. Att kamerabevaka gemensamma utrymmen har nämligen blivit en allt vanligare fråga bland landets bostadsrättföreningar. SBC, Sveriges BostadsrättsCentrum förtydligar hur den nya lagen fungerar.

Att ovälkomna gäster i gemensamma utrymmen som garage eller trappuppgångar länge varit ett problem för många av landets bostadsrättsägare är något som SBC, Sveriges BostadsrättsCentrum kan vittna om. För en del bostadsrättsföreningar kan kamerabevakning vara en lösning av problemet. En åtgärd som dock inte sällan skapat heta diskussioner. Nu har regeringen infört en uppdaterad lag av den tidigare kameraövervakningslagen för att underlätta bevakning i gemensamma utrymmen. Den nya lagen ger ökade möjligheter till användning av kamerabevakning där det finns problem med ordningsstörning. Förändringen jämfört med tidigare syftar främst till att underlätta bevakning av allmänna ytor för brottsbekämpning.

– Det finns större möjligheter för bostadsrättsföreningar att kamerabevaka med den nya lagen men det ställer också mer krav på föreningen. De behöver ha en klar grund till varför bevakningen sker. Är bevakningen nödvändig? Det behöver finnas tydliga riktlinjer kring bevakning. Något som kan vara en utmaning vid styrelsebyten då rutiner lätt glöms bort eller inte följs. När det gäller kamerabevakning så måste det regelbundet följas upp för att undvika otillåten bevakning. Vi på SBC hjälper mer än gärna till att sätta upp fungerande rutiner, säger Monika Jukic, Chefsjurist på SBC, Sveriges BostadsrättsCentrum.

– Har en bostadsrättsförening bestämt sig för att övervaka ett utrymme eller exempelvis entrén till huset så måste det vara en tydlig avvägning gentemot den personliga integriteten. Om beslutet är fattat att det är nödvändigt med bevakning ska det vara tydligt markerat att kamerabevakning sker, avslutar Monika Jukic, Chefsjurist på SBC, Sveriges BostadsrättsCentrum.

Monika Jukic, Chefsjurist, SBC
E-post: monika.jukic@sbc.se

SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB, är ett av landets ledande företag av förvaltningstjänster för bostadsrätter. SBC erbjuder full service inom ekonomisk förvaltning, teknisk förvaltning, projektledning av ombyggnation och renoveringar samt juridisk expertis. SBC har kontor på fem orter i landet med ca 320 anställda. Bolaget är noterat på NGM Equity och omsatte år 2017, 431 mkr i koncernen. www.sbc.se.