Christina Dahlström 2014 års Alf de Ruvo-stipendiat

Dr Christina Dahlström har tilldelats Alf de Ruvo-stipendiet på 500 000 kronor för sina grundläggande insatser rörande ytjämnhet på bestrukna papper.

Med hjälp av avancerad mikroskopi har studien visat hur vissa fundamentala mekanismer skapar ojämna strukturer. Arbetet har ökat förståelsen för de fundamentala mekanismer som bidrar till utvecklingen av funktionella ytor på bestruket papper och kartong.

Christina Dahlström arbetar idag i en forskningsgrupp vid Mittuniversitetets fiberforskning, FSCN, Fibre Science and Communication Network, som studerar fiberbaserade superkondensatorer där bestrykning är en lovande metod för att skapa effektiva system för energilagring. I oktober påbörjar Christina Dahlström en sex månader lång Postdoc.

– Min förhoppning är att få genomföra mina Postdoc-studier vid Stanford i Kalifornien, USA, säger Christina. Jag tycker att det skulle vara mycket inspirerande och utvecklande att få nya erfarenheter från deras forskningsmiljö.

Christina Dahlström är född i Sundsvall 1977. Hon tog sin civilingenjörsexamen i kemiteknik vid KTH, Kungliga Tekniska Högskolan, Stockholm och hon avlade sin doktorsexamen i kemiteknik vid Mittuniversitetet i Sundsvall 2012 med Professor Tetsu Uesaka som handledare.

Stipendiet delas ut idag vid en ceremoni i Stockholm i anslutning till Ekmandagarna i regi av SPCI, Svenska Pappers- och Cellulosaingeniörsföreningen.

Tom Lindström, professor KTH/Innventia, 08-790 90 35

Jessica Ölvestad, Pressekreterare, 08-788 52 82

SCA är ett ledande globalt hygien- och skogsindustriföretag. Vi utvecklar och producerar hållbara personliga hygienprodukter, mjukpapper och skogsindustriprodukter. Försäljning sker i cirka 100 länder under många starka varumärken, som de globalt ledande TENA och Tork samt regionala varumärken som exempelvis Lotus, Libresse, Tempo och Libero. Som Europas största privata skogsägare fäster vi stor vikt vid hållbar skogsförvaltning. SCA har omkring 36 000 medarbetare. Omsättningen 2012 var 85 miljarder kronor (9,8 miljarder euro). SCA grundades 1929, har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige, och är noterat på NASDAQ OMX Stockholm. Mer information på www.sca.com