SCA säljer andel i tyskt plastförpackningsföretag

SCA säljer andel i tyskt plastförpackningsföretag SCA har avyttrat sin andel (51%) i det tyska plastförpackningsföretaget Zewathener till den internationella förpacknings- och kontorsproduktsleverantören DS Smith. SCA förvärvade andelen 1995 genom köpet av PWA. Motivet till försäljningen ligger i att Zewatheners verksamhet inte på ett naturligt sätt kan integreras i SCAs förpackningsverksamhet. Zewathener har en årlig omsättning på 22 miljoner euro. Realisationsvinsten från försäljningen, cirka 90 miljoner kronor kommer att inkluderas i förpackningsverksamhetens resultat för tredje kvartalet 2002. Stockholm den 16 juli 2002 SVENSKA CELLULOSA AKTIEBOLAGET SCA (publ) Communications and Investor Relations För ytterligare information, kontakta gärna: Jan Åström, VD och Koncernchef. Tel 08-788 51 25 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/16/20020716BIT00190/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/16/20020716BIT00190/wkr0002.pdf

Kärnan i SCAs verksamhet är skogen, 2,6 miljoner hektar i norra Sverige. Kring denna unika resurs har vi byggt en välutvecklad värdekedja baserad på förnybar råvara från våra egna och andras skogar. Vi erbjuder papper för förpackningar och tryck, massa, trävaror, förnybar energi, tjänster för skogsägare och effektiva transportlösningar.Skogsbolaget SCA hade 2017 ca 4 000 anställda och en försäljning på 16,7 miljarder kronor. SCA grundades 1929 och har sitt huvudkontor i Sundsvall. För mer information, besök www.sca.com.