Årets kryddiga korv - i år låter vi svenska folket bestämma

För nitton år sedan, 1995, lanserades de första kryddiga korvarna Chorizo, Kolbász och Picaro under varumärket Scan. Inspirationen kom det första året från Sydamerika och sedan dess har smaker från alla världens hörn presenterats och avnjutits av svenska folket.

Vissa smaker har överlevt och blivit klassiska produkter i sortimentet. Andra har fått ett kortare liv. Idag är Choritzon – nitton åt senare - fortfarande den populäraste kryddkorven av alla. Det har blivit en tradition att lansera årets kryddig korv inför grillsäsongen.  – Anna Lind produktchef korv HKScan Sweden

I år har vi valt att låta svenska folket bestämma smaken på årets kryddig korv! Vi har tagit fram fyra varianter som vi låter konsumenterna välja bland. På Scans Facebooksida ”Vi som älskar svenskt kött” kan man nu göra ett korvtest för att se vilken korvprofil man matchar och därefter blir man föreslagen en av de fyra korvsorterna som man kan rösta på.

Omröstningen pågår till och med den 9:e mars och korvsorten med flest röster lanseras vecka 15.

De fyra korvsorterna är

Alheira - Alheira är ett portugisiskt uttryck för korv. Namnet kan härledas till det portugisiska ordet alho = vitlök. Alheira är en smakrik korv som har sitt ursprung i den spanska Chorizon. Med smak av rostad vitlök och flera chilisorter (chipotle, jalapenho, ancho, cayennepeppar). Stark!

La Canta Rana - Namnet är lånat från en populär restaurang i Perus huvudstad Lima. La Canta Rana betyder "den sjungande grodan". Korven har smakmässigt inspirerats av klassisk peruansk ceviche: lime, korianderblad (cilantro) och chili.

Langocha Kerala - Langocha är en benämning för korv på hindi och Kerala är område i södra Indien. Indisk kryddblandning med bla muskot, koriander, spikummin, peppar, chili och kanel med touche av anis och kardemumma.

Chaurice New Orleans - Korv från det kreolska köket i amerikanska södern. Med smak av morot, lagerblad, peppar, kryddpeppar och chili.

Samtliga varianter innehåller 73 % svenskt kött och passar utmärkt att grilla och steka. Korvarna är stoppade i naturtarm och innehåller både nöt- och fläskkött.

Anna Lind - Produktchef korv HKScan Sweden +46(0)8-725 80 64 anna.lind@hkscan.se

Sara Hoff - Kommunikationsdirektör HKScan Sweden +46 44-19 40 25 Sara.Hoff@hkscan.se

HKScan är ett av de ledande livsmedelsföretagen i Nordeuropa. Koncernens hemmamarknader utgörs av Finland, Sverige, Danmark, Baltikum och Polen. HKScan producerar, säljer och marknadsför gris- och nötkött, fjäderfäprodukter, charkvaror samt färdigmat under starka varumärken. Kunderna finns inom detaljhandeln, Food Service-, industri- och exportsektorerna. År 2012 var koncernens omsättning 2,5 miljarder euro och antalet anställda cirka 11 000.

Anna Lind - Produktchef korv HKScan Sweden