Årets kryddiga korv från Scan – Masala Punjab

Årets kryddiga korv från Scan är en stark och kryddig korv med en smakrik kryddblandning inspirerad från det Indiska köket.

– Norra Indien utsågs nyligen av tidningen Vagabond till ett av de hetaste resmålen för 2015. Därför är kul att vi kan hänga på den indiska trenden och prestentera en kryddstark korv med smak från den här regionen. Masala betyder kryddblandning, så namnet betyder rätt och slätt kryddblandningen från Punjab, säger Ann Baker produktchef korv HKScan Sweden.

Kryddblandningen består av koriander, muskotnöt, spiskummin, ingefära, muskotblomma, kanel, svartpeppar, kardemumma och anis, gurkmeja.

– Den är smakrik och lite åt det hetare hållet, på förpackningen, där vi anger styrkan, får den fyra chilisar av fem. Men den säljs ändå i kategorin medium, så den är inte överdrivet stark och kryddblandningen kommer fram väldigt tydligt när man grillar eller steker den, säger Ann

1995 lanserades de första kryddiga korvarna Chorizo, Kolbász och Picaro under varumärket Scan. Inspirationen kom det första året från Sydamerika och sedan dess har smaker från alla världens hörn presenterats och avnjutits av svenska folket. I år får Scans kryddiga korvar dessutom ny design där namnet tydliggörs på ett mer lekfullt och visuellt sätt.

Masala Punjab innehåller 73 % svenskt gris- och nötkött från djur födda, uppfödda, slaktade och styckade i Sverige. Korvarna säljs förpackningar om 300 g med tre korvar i varje förpackning. Korvarna är fria från gluten, laktos, ägg, soja, mjölk- och ärtprotein.

Rekommenderat konsumentpris är 25,90 kr.

Vill du ha mer information, vänligen kontakta:

Janne Nordlund Othén, PR & communications manager

Tel: 08 725 8558 Mail: Janne.NordlundOthen@hkscan.com

Ann Baker, produktchef korv
Tel: 08 725 8025 Mail: ann.baker@hkscan.com

Pressjour HKScan Sverige

Scan – Smaken av Sverige

Scan står för svensk kvalitet i smak, hantverk och djuromsorg. Alla produkter från Scan kommer från djur som är födda, uppfödda, slaktade och styckade i Sverige. Kärnan i Scan är hantverket och kontrollen över hela kedjan - från gården till bordet. Scans resa började för mer än 100 år sedan. Ända sedan dess har vi varit Smaken av Sverige. Läs mer på: www.scan.se.

OM HKSCAN

HKScan är Nordens ledande köttexpert. Vi säljer, marknadsför och producerar högkvalitativa och ansvarsfullt producerade produkter av gris, nöt, kyckling och lamm liksom charkvaror och färdigmat under starka varumärken. De mest kända varumärkena i Sverige är Scan och Pärsons. Våra kunder finns inom detaljhandeln samt food service-, industri- och exportsektorerna. Våra hemmamarknader utgörs av Finland, Sverige, Danmark och Baltikum. Vi exporterar produkter till ca 50 länder. År 2014 hade HKScan en omsättning på cirka 2,0 miljarder euro och omkring 7 700 anställda.

Norra Indien utsågs nyligen av tidningen Vagabond till ett av de hetaste resmålen för 2015. Därför är kul att vi kan hänga på den indiska trenden och prestentera en kryddstark korv med smak från den här regionen. Masala betyder kryddblandning, så namnet betyder rätt och slätt kryddblandningen från Punjab.
Ann Baker, produktchef korv HKScan Sweden
Den är smakrik och lite åt det hetare hållet, på förpackningen, där vi anger styrkan, får den fyra chilisar av fem. Men den säljs ändå i kategorin medium, så den är inte överdrivet stark och kryddblandningen kommer fram väldigt tydligt när man grillar eller steker den.
Ann Baker, produktchef korv HKScan Sweden