Positivt mottagande av Scans Rapsgris

Rapsgrisen lanserades vecka 16 och har fått ett mycket positivt mottagande av Sveriges krögare. Efterfrågan är högre än förväntan och intresset stort. Scan Rapsgris är saftigare, mörare och smakrikare än vanligt griskött, samtidigt som det har en nyttigare fettsammansättning.

- Vi är väldigt nöjda med lanseringen hittills, och har fått ett mycket positivt mottagande. Det finns ett behov av en premiumprodukt inom fläskkött och den luckan fyller Scans rapsgris, säger Andreas Olsson, affärsområdeschef Foodservice, Scan.

Vecka 16 lanserades rapsgrisen till restauranger och storhushåll. Rapsgrisen är en unik innovation från Scan. Köttet från rapsgrisen är märkbart saftigare, mörare och mer smakrikt än vanligt griskött; tack vare en bättre fettbalans med högre andel nyttiga, omättade fetter som Omega 3. Detta uppnås på helt naturlig väg genom att grisarna äter svensk rapsolja som en del i fodret.

- Det är glädjande att Scans rapsgris nu finns på många menyer och i olika typer av restaurang. Vi säljer till några av landets allra bästa restauranger med stjärnkockar, och även till ett stort antal som riktar sig till en bredare publik. Hittills har vi bara fått positiva reaktioner av kockarna, som tycker att köttet är extra gott och saftigt, säger Andreas Olsson, affärsområdeschef Foodservice, Scan.

Produktutveckling pågår och nya produkter kommer att lanseras till jul och under nästa år. Vecka 36 lanseras rapsgrisen även till konsument.

Konceptet rapsgris
Konceptet rapsgris kommer från HKScan i Finland som bedrivit forskning kring rybs (närbesläktad växt till raps) som komponent i grisfoder i över fyra år. Köttet lanserades i Finland vid årsskiftet 2011. Testresultat visar att fodrets sammansättning ger ett kött med en högre andel Omega 3 samt att köttet blir extra saftigt, mört och lättlagat.

Scan har utvecklat konceptet i Sverige tillsammans med svenska grisbönder. Satsningen gynnar hela kedjan, från svensk bonde till konsument.

Andreas Olsson, affärsområdeschef Foodservice, Scan, tfn: 08-725 85 70
Torbjörn Lithell, projektledare rapsgris, SLS, tfn: 08-725 83 03
Sara Hoff, tf kommunikationsdirektör HKScan Sverige, tfn: 044-19 40 25

Pressbild
Kontakta Laila Romu, kommunikatör HKScan, tfn 0511-252 19.

Andreas Olsson, affärsområdeschef Foodservice, Scan
Andreas Olsson, affärsområdeschef Foodservice, Scan