Scan Grilla - nyheter 2013

Scan är det varumärke de svenska konsumenterna förknippar starkast med Grill. En lång tradition av speciellt framtagna grillprodukter har gjort att 65 % av konsumenterna spontant nämner Scan som svaret på frågan; - Vilket företag förknippar du främst med Grillning? Inför framtagande av nya grillprodukter gav sig Scan ut på inspirationsjakt. Vi hamnade i Sydamerika, närmare bestämt i Brasilien.

Grillkött

Inom marinerat kött finner vi främst igen inspirationen i Brännhet Karré & Halvspjut Kaffe & Anchochili. Två produkter med goda smaker men med helt olika karaktärer. Brännhet karré är för den som verkligen vill ha hetta, den håller vad namnet lovar. Brännhet karré är inte marinerad utan enbart torrkryddad. Halvspjut med Kaffe & Anchochili är längdskuren svensk kotlett med en mild men beroendeframkallande smak.

Fruktigheten återfinner vi i klassikern med nytappning, Flintastek Örter. Den smakar främst Örter, som namnet avslöjar, men har en fräsch fruktig efterton som kommer från granatäpplejuice.

Nötspett Tellicherrypeppar är vår sista nykomling för året. Den är sparsamt kryddat för att ge utrymme för den goda smaken av nötkött. Kryddningen med den unika svartpepparsorten Tellicherry ger en rund och god pepparsmak, kännare säger sig ana en viss fruktighet i denna peppar. Nötspettet kompletterar vår grillaserie där vi sedan tidigare även har Lammspett och BBQ-spett av gris.

Årets nyheter, förutom Flintastek Örter, ligger på ganska låga vikter. Detta är ett medvetet val då vi ser trenden att vilja ha lite av varje på grillen förstärkts genom åren. På Scan har vi något för alla, både inom Chark och Kött.

Charknyheter

Året inleddes med lansering av Scan Kryddig Korv, Churrasco Jalapehno (portugisisk stavning) med smak av chili & solmogen mango. Hetta och sötma i perfekt balans.

Trenden att utöka en måltid till en hel upplevelse har lockat Scan att hitta nya möjligheter för Kryddig Korv. Under grillsäsongen finns ett behov av att ha något litet, mumsigt, innan allt blir klart på grillen. Därför finns nu Scan mini kryddig korv i populära smaker. Alla med kötthalt över 73 %, givetvis med svensk köttråvara och Särnär märkning. Smakerna är Mini Chorizo, Mini Kolbász, Mini Bratwurst. Kommer att ha bra synlighet i butikshyllan då vi även har en unik förpackning inom korvsegmentet, en ståpåse.

Svensk Rapsgris Grillkorv vill vi givetvis erbjuda alla våra konsumenter. Vår Rapgris får ett unikt foder som blandas med svensk rapsolja vilket ger saftiga och smakrika produkter. Rapsgris Grillkorv är en rejäl grillkorv med mustig smak och hög kötthalt, 80 %.

Christina Wennerbo - Produkchef kött 08 725 8145, christina.wennerbo@hkscan.se

Anna Lind - Produktchef chark 08 725 8064, anna.lind@hkscan.se