• Scan/

Scan lanserar julskinka och prinskorv av Svensk Rapsgris till restauranger och storhushåll

Rapsgrisen är en unik innovation från Scan. Vecka 45 lanseras färdigkokt julskinka och prinskorv av Scan Svensk Rapsgris till restauranger och storhushåll. Köttet från rapsgrisen är märkbart saftigare, mörare och mer smakrikt än vanligt griskött; tack vare en bättre fettbalans med högre andel nyttiga, omättade fetter som Omega 3. Detta uppnås på helt naturlig väg genom att grisarna äter svensk rapsolja som en del i fodret.

- På helt naturlig väg blir rapsgrisen mörare och smakrikare samtidigt som den får en nyttigare fettsammansättning. Julskinkan är underbart saftig och fantastisk god. Prinskorven har en naturligt godare smak och vi är unika med att kunna märka att den innehåller Omega 3, säger Carina Lauer, produktchef Scan.

Julskinkan är traditionellt sockersaltad. Den är färdigkokt utan nät och avlång för att enkelt griljeras och skivas upp. En mörare och smakrikare skinka.

Prinskorv är traditionell i naturskinn med hela 73 % kött. För enkelhetens skull är den oflätad och klippt för att snabbt kunna värmas eller stekas. Naturligt godare smak och ett naturligt innehåll av Omega-3.

Grön griljering
Mixa ihop svensk senap, dijonsenap, äggulor, socker och örter till en grön massa. Spetsa eventuellt med lite grön färg. Krydda med salt och peppar. Torka fruktbröd och riv grovt. Pensla den gröna senapsblandningen på skinkan och toppa med fruktströ, griljera till önskad färg.

Röd griljering
Mixa ihop grov cidervinägersenap med torkade tranbär, lingongelé, äggula, salt och peppar. Pensla på skinkan och toppa med rostad lök. Griljera till önskad färg.

Fakta:
Scan julskinka av Rapsgris är en svensk skinka och färdigkokt. Ingredienser: skinka (90%), vatten, salt, druvsocker, antioxidationsmedel E301, konserveringsmedel E250. Av totala vikten är ca.18% buljong. Julskinkan väger ca 3 kg. I varje kartong ligger 3 st.

Scan prinskorv av Rapsgris är en svensk prinskorv med naturskinn. Kötthalt 73%. Ingredienser: Svenskt rapsgris- och nötkött, vatten, potatismjöl, salt, druvsocker, kryddextrakt (bl a cayennpeppar och muskot), kryddor, lök, antioxidationsmedel E300, konserveringsmedel E250, rökarom. Näringsvärde per 100g: Energivärde 1050kJ (250kcal), protein 11g, kolhydrat 6g, fett 20g (20%), varav mättat fett 7g, varav fleromättat fett 3g, varav Omega-3 0,5g. Varje förpackning väger 1 500 g och i varje kartong ligger 4 st.

Konceptet Rapsgris
Scan har utvecklat konceptet rapsgris i Sverige tillsammans med svenska grisbönder och med svensk rapsolja. Testresultat visar att fodrets sammansättning ger ett kött med en högre andel omättat fett, som Omega 3 samt att köttet blir extra saftigt, mört och lättlagat. I våras lanserade Scan de första produkterna till restaurang och storhushållsmarknaden. Satsningen gynnar hela kedjan, från svensk bonde till konsument. De flesta uppfödarna finns i Skaraborg i närheten av Scans anläggning i Skara.

Konceptet kommer från HKScan i Finland som bedrivit forskning kring rybs (närbesläktad växt till raps) som komponent i grisfoder i över fyra år. Köttet lanserades i Finland vid årsskiftet 2011.

Carina Lauer, produktchef Scan, tfn: 044-19 40 48
Laila Romu, kommunikatör Scan AB, tfn: 0511-252 19

Pressbilder
Finns att hämta på HKScans hemsida http://sweden.hkscan.com/ eller kontakta Laila Romu.

Scan – från svenska gårdar sedan 1899
Scan har i generationer varit Sveriges kött- och charkuterimästare och det är en tradition som vi är stolta över att föra vidare. Vi tror på det svenska ursprunget och arbetar engagerat för att ständigt säkra att de höga förväntningar som ställs på svensk köttkvalitet alltid infrias. Vi är övertygade om att det är bra för djur, miljö, Sverige och för alla som tycker att det är viktigt med bra mat. Vi tror på bra mat från svenska gårdar.

Varumärket Scan ägs av Scan AB, som ingår i koncernen HKScan, ett av norra Europas största livsmedelsföretag inom kött, charkuterivaror och färdigmat. Scan AB omsätter 9,4 Mdr SEK och har 2 500 medarbetare. HKScan-koncernen har 11 000 medarbetare och en omsättning som uppgår till 22,5 Mdr SEK.

Scan Rapsgris - ett naturligt saftigare, mörare och mer smakrikt griskött.

Carina Lauer, produktchef Scan