• Scan/

Scan lanserar Lilla köttguiden, en liten bok med stor passion för kött

Scan har den senaste tiden sett ett ökat intresse hos konsumenterna för olika styckdetaljer och dess användningsområden. I boken Lilla köttguiden tar Scan ett helhetsgrepp på kött från gris, nöt, kalv och lamm. Varje djurslag presenteras för sig liksom en rad styckdetaljer med fakta om dess egenskaper och användningsområden.

- Det är inte längre bara filé och kotlett som gäller, nu vill konsumenterna koka kind och laga bringa också. I Lilla köttguiden visar vi både vanliga och ovanliga detaljer, vi ger tillagningstips och berättar intressant fakta kring exempelvis styckningsmetoder eller namnets ursprung, säger projektledare Sara Bergqvist, Scan.

Lilla köttguiden finns tillgänglig från vecka 47. Boken skickas hem till den som köper tre Scanprodukter och skriver in streckkoderna på scan.se. Sedan tidigare finns Lilla köttguiden i en upplaga anpassad för restauranger och storhushåll.

Sara Bergqvist, projektledare, Scan tfn: 08-725 83 44
Sara Hoff, kommunikationsdirektör, HKScan Sverige, tfn: 044-19 40 25

Scan – från svenska gårdar sedan 1899
Scan har i generationer varit Sveriges kött- och charkuterimästare och det är en tradition som vi är stolta över att föra vidare. Vi tror på det svenska ursprunget och arbetar engagerat för att ständigt säkra att de höga förväntningar som ställs på svensk köttkvalitet alltid infrias. Vi är övertygade om att det är bra för djur, miljö, Sverige och för alla som tycker att det är viktigt med bra mat. Vi tror på bra mat från svenska gårdar.

Varumärket Scan ägs av Scan AB, som ingår i koncernen HKScan, ett av norra Europas största livsmedelsföretag inom kött, charkuterivaror och färdigmat. Scan AB omsätter 9,4 Mdr SEK och har 2 500 medarbetare. HKScan-koncernen har 11 000 medarbetare och en omsättning som uppgår till 22,5 Mdr SEK.

projektledare Sara Bergqvist, Scan