• Scan/

Scan lanserar Pluma av Svensk Rapsgris – Nyhet till årets grillsortiment

Inför grillsäsongen 2015 hämtar Scan inspiration från Spanien. Det genom att introducera en helt ny styckdetalj till det svenska köket; Pluma av Svensk Rapsgris. Pluma, som också kallas kotlettkappa, sitter långt fram på grisen, ovanpå karré och kotlett. Detaljen, som är uppskattad framför allt i Spanien, är mycket smakrikt och passar perfekt att grilla tack vare sin platta form. Bland årets produktnyheter för grillen finns också kotlettracks av Svensk Rapsgris.

Intresset för att grilla bland svenskar ökar för varje år som går.*. En trend som verkar hålla i sig även i år. Många förknippar vår och sommar med grillsäsong och för att inspirera fler till att experimentera med smakerna på grillen lanserar Scan nu två grillnyheter från Svensk Rapsgris; pluma och kotlettracks.

– Vi är mycket stolta över årets grillnyheter gjorda av Svensk Rapsgris. Köttet från Svensk Rapsgris är saftigare och mörare än vanligt griskött, vilket bidrar till en ännu smakrikare grillupplevelse. Med våra två nya produkter hoppas vi kunna inspirera och uppmuntra fler till att ta ut svängarna på grillen. Det genom att erbjuda kött som är enkelt att grilla och lätt att lyckas med, säger Andrea Emmertz Magnusson, produktutvecklare för grillen
på HKScan Sverige.

Pluma av Svensk Rapsgris
Pluma, också kallad kotlettkappa, sitter som ett lock ovanpå karré och kotlett. Produkten är helt ny i Scans sortiment och har fram tills nu sällan förekommit i Sverige. Pluma betyder fjäder på spanska och produkten har fått sitt namn från sin form, som påminner om en fjäder. Pluma av Svensk Rapsgris är en smakrik detalj som passar utmärkt att både steka eller grilla hel. Rekommenderat pris ca 109 kr/kg.

Kotlettracks av Svensk Rapsgris
En nyhet för i år är Kotlettracks av Svensk Rapsgris. Kotlettracksen passar mycket bra att lägga på grillen, med ben som ger extra mört, saftigt och smakrikt kött. De synliga ben-detaljerna bidrar även till en genuin känsla och är en vacker detalj på tallriken. ågenuin känsla. Benet gör ocksgt bra köttKotlettracksen säljs parvis, på ca 400 g. Rekommenderat pris ca 129 kr/kg.

Mer om Svensk Rapsgris
Rapsgris är en unik matinnovation från Scan där grisarna fått svensk rapsolja i fodret. Detta bidrar till en bättre fettbalans med högre andel nyttiga, omättade fetter som Omega 3. Resultatet blir märkbart saftigare, mörare och mer smakrikt än vanligt griskött.

*http://www.svensktkott.se/aktuellt/nyheter/kvalitet-svenskt-chili-och-nya-svenska-rakorvar/

Bilder på Scans nyheter från Svensk Rapsgris, Pluma och kotlettracks hittar du här: http://bit.ly/1aJLNBb

Vill du testa någon av Scans produktnyheter eller ha mer information?
Vänligen kontakta:

Janne Nordlund Othén, PR & communications manager på HKScan Sverige

Tel: 08-725 85 58, Mail: Janne.NordlundOthen@hkscan.com

Andrea Emmertz Magnusson, produktutvecklare för grillen på HKScan Sverige
Tel: 044-194113, Mail: Andrea.EmmertzMagnusson@hkscan.com

Pressjour HKScan Sverige

Scan – Smaken av Sverige
Scan står för svensk kvalitet i smak, hantverk och djuromsorg. Alla produkter från Scan kommer från djur som är födda, uppfödda, slaktade och styckade i Sverige. Kärnan i Scan är hantverket och kontrollen över hela kedjan - från gården till bordet. Scans resa började för mer än 100 år sedan. Ända sedan dess har vi varit Smaken av Sverige. Läs mer på: www.scan.se.

OM HKSCAN

HKScan är Nordens ledande köttexpert. Vi säljer, marknadsför och producerar högkvalitativa och ansvarsfullt producerade produkter av gris, nöt, kyckling och lamm liksom charkvaror och färdigmat under starka varumärken. De mest kända varumärkena i Sverige är Scan och Pärsons. Våra kunder finns inom detaljhandeln samt food service-, industri- och exportsektorerna. Våra hemmamarknader utgörs av Finland, Sverige, Danmark och Baltikum. Vi exporterar produkter till ca 50 länder. År 2014 hade HKScan en omsättning på cirka 2,0 miljarder euro och omkring 7 700 anställda.