• Scan/

Scan lanserar Rapsgris: Naturligt saftigare och godare griskött till restauranger och storhushåll

Rapsgrisen är en unik innovation från Scan. Köttet från rapsgrisen är märkbart saftigare, mörare och mer smakrikt än vanligt griskött; tack vare en bättre fettbalans med högre andel nyttiga, omättade fetter som Omega 3. Detta uppnås på helt naturlig väg genom att grisarna äter svensk rapsolja som en del i fodret. De första styckningsdetaljerna från svensk rapsgris lanseras vecka 16 mot restaurang och storhushåll.

- Rapsgrisen är det största som hänt svenskt griskött sedan Piggham. Det fina med rapsgrisen är att vi på helt naturlig väg får ett griskött som blir mörare och smakrikare samtidigt som det får en nyttigare fettsammansättning. Responsen vid såväl testlansering på Griffin´s Steakhouse som banketten på Årets Kock 2012 har till och med varit över förväntan. Kockar liksom konsumenter tycker att köttet är extra gott och saftigt, säger Torbjörn Lithell, kvalitets- och miljödirektör Scan.

Köttet från rapsgris är inte bara smakrikare och mörare, det är också lättare att tillaga så att resultatet blir riktigt gott. Det nya sortimentet omfattar sex detaljer från rapsgris: kotlett, kotlett med ben, karré, fläskfilé, lägg och sida.

- Griskött upplever en renässans och rapsgrisens kvalitet är något utöver det vanliga. Genom att skära kotletten lite tjockare och lämna den lite längre på grillen så får man ett mycket gott kött med lyxig känsla. Tiden är även mogen för att lyfta fram de mindre vanliga detaljerna som lägg och sida, säger Carina Lauer, produktchef Scan.

Efter sommaren kommer rapsgrisen att lanseras även till konsumentmarknaden.

Recept: Krispig fläsksida med äppelkål och cidersky

Konceptet rapsgris
Konceptet rapsgris kommer från HKScan i Finland som bedrivit forskning kring rybs (närbesläktad växt till raps) som komponent i grisfoder i över fyra år. Köttet lanserades i Finland vid årsskiftet 2011. Testresultat visar att fodrets sammansättning ger ett kött med en högre andel Omega 3 samt att köttet blir extra saftigt, mört och lättlagat.

Scan har utvecklat konceptet i Sverige tillsammans med svenska grisbönder och de första uppfödarna finns i Skaraborg i närheten av Scans anläggning i Skara. Satsningen gynnar hela kedjan, från svensk bonde till konsument.

Carina Lauer, produktchef Scan, tfn: 044-19 40 48
Torbjörn Lithell, kvalitets- och miljödirektör Scan AB, tfn: 08-725 83 03
Laila Romu, kommunikatör Scan AB, tfn: 0511-252 19

Pressbilder
Finns att hämta på Scans hemsida http://scan.se /press/pressbilder eller kontakta Laila Romu.

Scan – från svenska gårdar sedan 1899
Scan har i generationer varit Sveriges kött- och charkuterimästare och det är en tradition som vi är stolta över att föra vidare. Vi tror på det svenska ursprunget och arbetar engagerat för att ständigt säkra att de höga förväntningar som ställs på svensk köttkvalitet alltid infrias. Vi är övertygade om att det är bra för djur, miljö, Sverige och för alla som tycker att det är viktigt med bra mat. Vi tror på bra mat från svenska gårdar.

Varumärket Scan ägs av Scan AB, som ingår i koncernen HKScan, ett av norra Europas största livsmedelsföretag inom kött, charkuterivaror och färdigmat. Scan AB omsätter 10 Mdr SEK och har 3 000 medarbetare. HKScan-koncernen har 11 000 medarbetare och en omsättning som uppgår till 20 Mdr SEK.

Torbjörn Lithell, kvalitets- och miljödirektör Scan
Carina Lauer, produktchef Scan