Varannan svensk grillar nötkött i sommar

Vi svenskar älskar grill och hela 90 procent grillar någon gång under sommaren. 44 procent grillar minst en gång per vecka. Hälften väljer nötkött på grillen. Med mörad flankstek, mörad rumpstek med kappa och mörad luffarbiff ger Scan konsumenterna möjlighet att äta nya spännande högkvalitativa nötdetaljer i sommar.

-          Vår smak på grillen är traditionell både vad gäller tillbehör och köttslag. Griskött är fortfarande ohotad etta och grillas av 73 procent. Nötköttet behåller sin andra plats och äts av varannan svensk under sommarperioden, berättar Anna Erlandsson, kategorichef kött på Scan.

Omsorgsfullt utvalt är Scans bästa premiumsortiment för nötkött med smak och mörhet i fokus. Köttet kommer från utvalda kvalitetsdjur från svenska gårdar och måste uppfylla våra kriterier på för vikt, form, fett, ålder och kön. Allt för en garanterat njutbar måltid genom att nötköttet håller en hög och jämn kvalitet.

Scans premiumkött är riktigt väl mörat genom särskild hängmörning som efterföljs med ytterligare mörning efter styckningen och slutligen slutmöras i sin förpackning. Då 8 av 10 konsumenter steker eller grillar gärna sitt nötkött har Scan skivat eller delat de nya nötköttsprodukterna i grillvänliga tjocklekar.

-          Scan Omsorgsfullt utvalt är vårt premiumkoncept inom nötkött och väljs av konsumenter som kräver det lilla extra. I sommar utökas vårt bästa extra mörade premiumsortiment med de nya spännande detaljerna; mörad flankstek, mörad rumpstek med kappa och mörad luffarbiff, säger Anna Erlandsson.

Rumpsteken, den yttersta spetsen av ytterlåret, är ett otroligt smakrikt kött. Vi har låtit behålla den smakrika kappan och skivat rumpsteken för hand tvärs över fibrerna. Konsumenten får då en garanterat mör och smakrik upplevelse. Luffarbiffen, från skulderbladet, är ett framdelskött med tunna fibrer vilket gör den riktigt mör. Flanksteken, som styckas fram ur kållappen, är mör och smakrik med grov köttstruktur och passar bra att grilla eller steka hel tack vare sin platta form. Krydda lätt och låta det smakrika köttet tala för sig själv.

Anna Erlandsson, kategorichef kött, tfn: 08 725 81 51
Sara Hoff, kommunikationsdirektör HKScan Sweden, tfn: 044-19 40 25

- Scan Omsorgsfullt utvalt är vårt premiumkoncept inom nötkött och väljs av konsumenter som kräver det lilla extra. I sommar utökas vårt bästa extra mörade premiumsortiment med de nya spännande detaljerna; mörad flankstek, mörad rumpstek med kappa och mörad luffarbiff.
Anna Erlandsson, kategorichef kött