Fler svenska lamm behövs till påsk

Påsk är den högtid då det äts mest lamm och konsumenter vill äta mer svenska lamm. Scan och inköpsbolaget svenska livdjur och service (SLS) behöver fler lamm inför påskfirandet. Bristen på svenska lamm är stor och trenden är att efterfrågan från kunderna ökar.

- Efterfrågan på svenska lamm från kunderna ökar, men bristen på svenska lamm är stor. Till påsk hade vi kunnat sälja dubbelt så många lamm till våra kunder, säger Margareta Thorgren, kommunikationsdirektör Scan AB.

Trenden är att konsumenterna äter mer svenska lamm. Importen av får och lamm minskade med 15,9 procent 2010. Självförsörjningsgraden steg med 4 procentenheter till 39 procent. Under ett år konsumeras ca 1,4 kg får och lamm per person.

Det är inte bara till påsk som Scan behöver mer djur. Från december till augusti är behovet stort av fler svenska lamm. Ett led i att stimulera lammtillförseln är att betalningen till lammproducenterna är högre i år än förra påsken.

- Det är glädjande att konsumenter vill äta mer svenska lamm. Vår största utmaning är att öka lammproduktionen för att kunna tillgodose kundernas önskemål. Lammproducenterna är intresserade men många står och väger inför större investeringsbehov för att kunna satsa, säger Elisabeth Svensson, tillförselansvarig lamm SLS.

Elisabeth Svensson, tillförselansvarig lamm, Scan/SLS, tfn: 044-19 40 63

Margareta Thorgren, kommunikationsdirektör Scan AB, tfn: 08-725 85 72

Scan AB ingår i koncernen HKScan som är ett av norra Europas största livsmedelsföretag inom kött, charkuterivaror och färdigmat. Scan AB omsätter 11 Mdr SEK och har 3 000 medarbetare. HKScan-koncernen har 10 000 medarbetare och en omsättning som uppgår till 23 Mdr SEK.