Omsorgsfullt utvalt – nytt kvalitetskött från Scan

Omsorgsfullt utvalt är ett nytt nötköttsortiment från Scan med smak och mörhet i fokus. Köttet kommer från Scans finaste utvalda kvalitetsdjur från svenska gårdar och håller en hög och jämn kvalitet. Köttet är väldigt gott och riktigt mört. Mörheten kommer från att köttet både hängmöras och vakuummöras.

Satsningen på Omsorgsfullt utvalt är ett led i Scans strävan att genom ökat fokus på kvalitet driva utvecklingen av svensk nötköttsproduktion. Scan väljer ut svenska kvalitetdjur, utifrån kriterier inom vikt, form, ålder, köttras och fettklass. Det är kombinationen av dessa som säkerställer köttets jämna och höga kvalitet.

- När vi frågat konsumenten så är mörhet ett av det viktigaste kriterierna för god ätkvalitet. Därför har vi satsat på att köttet alltid ska vara väldigt mört och hålla en hög och jämn kvalitet. Vi har med vår kunskap och omsorg valt ut de finaste kvalitetsdjuren från våra svenska gårdar. Med bara lite salt och peppar som krydda kommer den goda köttsmaken fram på bästa sätt, säger Robert Lundgren, produktgruppchef Scan.

Mörheten säkerställs genom:

-          en speciell hängmörning där köttet i bakdelen sträcks ut

-          köttdetaljerna vakuummöras innan de skivas och förpackas

-          även slutförpackningen på köttet är en vakuumförpackning, vilket innebär att det fortsätter att möras tills förpackningen öppnas

Sortimentet i Omsorgsfullt utvalt består av sju produkter som passar både till vardag och fest: mörad oxfilé, mörad ryggbiff med kappa, mörad entrecote, mörad rostas, mörad rostbiff, mörad lövbiff och högrevsfärs. Till hösten kommer fler produkter lanseras i sortimentet.

- Med vårt breda sortiment vill vi också visa att kvalitetskött inte behöver vara liktydigt med oxfilé. En mör rostbiff kan mycket väl tillagas och avnjutas på samma sätt som en ryggbiff eller varför inte göra en fantastiskt saftig och smakrik hemmagjord hamburgare på högrevsfärs när du vill bjuda dina gäster på något extra, säger Robert Lundgren, produktgruppchef Scan.

Produktfakta

Scan Omsorgsfullt utvalt är ett nytt nötköttsortiment där Scan valt ut de finaste kvalitetsdjuren från sina svenska leverantörers gårdar. Urvalet sker efter kriterier inom vikt, form, ålder, fettklass och köttras. Sortimentet finns i butik från vecka 10. Priset på Omsorgsfullt utvalt kommer att ligga i nivå med annat konsumentpackat kvalitetskött.

Mörad oxfilé: Den absolut möraste detaljen på djuret, ett mycket fintrådigt och magert kött.
Ca vikt 300 gram/förpackning, innehåller 2-3 skivor.

Mörad ryggbiff med kappa: Blir extra mör av vår hängmörning tack vare att köttet sträcks ut. Kappan på ryggbiffen behålls som smakbärare för att få till bästa resultat. Ca vikt 375 gram/förpackning, innehåller 2 skivor.

Mörad entrecote:
Ett naturligt marmorerat kött som ger en saftig och smakrik upplevelse. Ca vikt 450 gram/förpackning, innehåller 2 skivor.
Mörad rostas Ett mycket mört och smakrikt kött med svag marmorering, dessutom ett utmärkt alternativ till oxfilén. Ca vikt 300 gram/förpackning, innehåller 2-3 skivor.

Mörad rostbiff: Ett gott och mört bakdelskött med fintrådig struktur och hög kvalitet. Blir extra mör av vår hängmörning tack vare att köttet sträcks ut. Utmärkt alternativ till ryggbiff. Ca vikt 375 gram/förpackning, innehåller 2-3 skivor.

Mörad lövbiff: Av innanlår, ett magert kött som sitter på insidan av djurets baklår. Blir extra mör av vår hängmörning tack vare att köttet sträcks ut. Ca vikt 375 gram/förpackning, innehåller 4-6 skivor.
Högrevsfärs: Högreven är ett av det mest smakrika köttet som sitter i entrecotens förlängning. Färs av högrev ger en god och mustig smak och passar utmärkt till hamburgare eller färsbiffar. Färsen är också extra saftig eftersom högreven har en något högre fetthalt, jämfört med nötfärs. Ca vikt 400 gram/förpackning.

Pressbilder
Finns att hämta på Scans hemsida http://scan.se /press/pressbilder eller kontakta Laila Romu

Robert Lundgren, produktgruppchef Scan, tfn: 08-725 81 41
Laila Romu, kommunikatör Scan AB, tfn: 0511-252 19

Varumärket Scan ägs av Scan AB, som ingår i koncernen HKScan, ett av norra Europas största livsmedelsföretag inom kött, charkuterivaror och färdigmat. Scan AB omsätter 10 Mdr SEK och har 3 000 medarbetare. HKScan-koncernen har 11 000 medarbetare och en omsättning som uppgår till 20 Mdr SEK.

Robert Lundgren, produktgruppchef Scan
Robert Lundgren, produktgruppchef Scan