Scan kan tvingas varsla medarbetare i Kristianstad

Scan AB har idag inlett MBL-förhandlingar med fackliga företrädare som kan leda till varsel av 25 medarbetare på företagets slakt- och styckningsanläggning i Kristianstad.

Varslet är en följd av nedgång i svensk primärproduktion av gris p g a dålig lönsamhet under det senaste året, en trend som tyvärr har fortsatt.

-       Minskningen innebär att vi har fått revidera våra tillförselprognoser och anpassa oss till den rådande marknadssituationen. Det får tyvärr tråkiga effekter för anläggningen i Kristianstad, som i huvudsak är vår anläggning för grisproduktion, säger Scans personaldirektör Lennart Claesson.

På anläggningen i Kristianstad arbetar totalt 700 personer varav 630 är produktionspersonal.

Lennart Claesson, personaldirektör Scan AB, tfn: 0511-252 17, 070-657 74 62.
Margareta Thorgren, kommunikationsdirektör, tfn: 08-725 85 72, 070-280 01 68.

Scan AB ingår i koncernen HKScan som är ett av norra Europas största livsmedelsföretag inom kött, charkuterivaror och färdigmat. Scan AB omsätter 10 Mdr SEK och har 3 000 medarbetare. HKScan-koncernen har 11 000 medarbetare och en omsättning som uppgår till 20 Mdr SEK.