Tre butiker nominerade till Årets Stora Köttpris 2018

Scan är stolta samarbetspartners till White Guide Green. Den nya guiden kartlägger hållbara matbutiker runt om i landet. Butiker nomineras i 10 kategorier och Scan står bakom priset för Årets Stora Köttpris 2018. 3 butiker är nu nominerade i kategorin.

Krogguiden White Guide har fått ett syskon. Den nya guiden White Guide Green kartlägger Sveriges matbutiker ur ett hållbarhetsperspektiv. Kriterierna, som är framtagna i ett samarbete mellan White Public, Bergkvist Publishing och Världsnaturfonden WWF, bedömer och belönar matbutiker som visar att de värnar om en långsiktigt hållbar konsumtion både genom sitt utbud och sin kommunikation med kunder.

I egenskap av samarbetspartner står Scan bakom en av de priser som kommer att delas ut under White Guide Green galan. Tre butiker är nominerade i kategorin Årets Stora Köttpris 2018. Den 30/5 koras vinnaren på Grand Hotel i Stockholm.

Årets Stora Köttpris 2018 – i samarbete med Scan

Årets Stora Köttpris tilldelas en butik som tydligt arbetar med hållbarhetsfrågor kopplade till kött och chark. Det kan t.ex. vara genom att ta tillvara på alla delar av djuret, minska svinn och förmedla fördelarna med svenskt kött i sin kommunikation, så att kunden inspireras till att göra hållbarare val av kött och chark.

Vi är med i White Guide Green eftersom det är jätteviktigt att lyfta och hylla alla bra exempel på hållbarhetsinitiativ som pågår i butiker runt om i landet. Vi hoppas att alla bra initiativ inspirerar och skapar nya innovationer i både dagligvarubranschen och livsmedelsbranschen. När varannan tugga som vi äter är importerad och det är mycket diskussion om klimat och köttkonsumtion är det positivt när butikerna poängterar fördelar med bra hållbart svenskt kött. Kan vi uppmuntra till förändrat beteende så att fler väljer svenska råvaror så är detta en bra väg att gå. Matbutiker har en viktig roll när det gäller att driva utvecklingen av hållbar konsumtion, därför är deras utbud och kommunikation viktigt att ta i beaktande. Vi vill önska ett stort grattis till de tre nominerade butikerna i vår kategori, ert arbete gör skillnad! kommenterar hållbarhetsdirektör Patrik Holm Thisner.

Övriga priser som delas ut är bl. a. Årets Hållbara Matbutik, Årets Hållbara Butiksledare och Årets Hållbara Föregångare. Totalt har drygt 350 butiker i hela Sverige testas, från oktober 2017 till mars 2018. Alla tester för White Guide Green är oanmälda och första guiden kommer ut 30 maj 2018.

Nominerade butiker i Årets Stora Köttpris 2018 är:

ICA Kvantum Lidingö – Kunskap skapar mervärde

ICA Nära Freijs Livsmedel, Lyrestad – Levande lanthandel med passion för svenskt kött

Stora Coop Bollnäs – Fokus på svenskt kött

För mer information om White Guide Green samt information om samtliga nominering, besök http://whiteguidegreen.se/nomineringar/

Pressjour HKScan Sverige, tel: 08-725 85 10

Scan – Smaken av Sverige

Scan står för svensk kvalitet i smak, hantverk och djuromsorg. Alla produkter från Scan kommer från djur som är födda, uppfödda, slaktade och styckade i Sverige. Kärnan i Scan är hantverket och kontrollen över hela kedjan - från gården till bordet. Scans resa började för mer än 100 år sedan. Ända sedan dess har vi varit Smaken av Sverige. Läs mer på: www.scan.se.

OM HKSCAN

HKScan är Nordens ledande livsmedelsföretag. Vi säljer, marknadsför och producerar högkvalitativa och ansvarsfullt producerade produkter av gris, nöt, kyckling och lamm liksom charkvaror och färdigmat under starka varumärken. Våra kunder är inom detaljhandel, food service, industri- och exportsektorn. Våra hemmamarknader är Finland, Sverige, Danmark och Baltikum. Vi exporterar till närmare 50 länder. År 2016 omsatte HKScan nästan 1,9 miljarder euro och hade ca 7 300 anställda.