Scandi Standard förlänger kreditfaciliteter

Scandi Standard meddelar en förlängning om två år av bolagets befintliga kreditfaciliteter om 2 200 MSEK, till december 2023, utökad flexibilitet för kovenanter och möjlighet att utöka kreditfaciliteterna med upp till 2 000 MSEK.

Syftet med förlängningen av löptiden för befintliga kreditfaciliteter är att säkerställa en robust, flexibel och långvarig finansiering, skräddarsydd för koncernens ambitioner för organisk och strategisk tillväxt. Kreditfaciliteterna omfattar nuvarande kreditfacilitet i flera valutor om 1 450 MSEK och nuvarande revolverande kreditfacilitet i flera valutor om 750 MSEK och möjliggör framtida utökningar av kreditfaciliteterna med upp till 2 000 MSEK (tidigare 1 250 MSEK) med förbehåll för långivarnas godkännande.

Kreditfaciliteterna kommer fortsättningsvis att innehålla krav på en räntetäckningsgrad om 4,00:1 och en skuldsättningsgrad om 4,00:1. De reviderade villkoren för kreditfaciliteterna omfattar möjligheten att, med förbehåll för långivarnas godkännande, utöka den tillåtna skuldsättningsgraden under en period om tolv månader efter ett förvärv. Möjligheten kan utnyttjas två gånger under kreditfaciliteternas löptid.

Förlängningen medför att Scandi Standard totalt kommer att betala bankavgifter och utgifter för legal rådgivning om cirka 6 MSEK, vilka kommer att kostnadsföras över kreditfaciliteternas löptid.

Scandi Standard ser fram emot att försätta samarbetet med bolagets grupp av välrenommerade banker, bestående av ABN Amro, Danske Bank, DNB, Nordea och Rabobank, som tillsammans erbjuder en mycket stark och diversifierad kompetens.

För mer information, vänligen kontakta:

Leif Bergvall Hansen, VD Scandi Standard: +45 221 005 44
Henrik Heiberg, chef för M&A, Financing & IR, Scandi Standard: +47 917 47 724

Denna information är sådan information som Scandi Standard AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 december 2018 klockan 08:00 CET..

Scandi Standard är den ledande producenten av kycklingbaserade livsmedelsprodukter i Norden och på Irland. Bolaget producerar, marknadsför och säljer förädlade, kylda och frysta produkter under de välkända varumärkena Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Naapurin Maalaiskana och Manor Farm. I Norge produceras och säljs även ägg. Koncernen har cirka 3 000 medarbetare och en årlig omsättning om mer än 8,7 miljarder kronor. För mer information se www.scandistandard.com.