Scandi Standard förvärvar Bosarpskyckling AB

Scandi Standard förvärvar, genom sitt dotterbolag Kronfågel AB, den svenska ekologiska och KRAV-godkända kycklingproducenten Bosarpskyckling AB. Förvärvet ger Kronfågel AB ett utökat kunderbjudande och möter den allt starkare efterfrågan på ekologiska livsmedel.

Bosarpskyckling AB är Sveriges ledande producent av ekologiska slaktkycklingar under varumärket Bosarp. Företaget grundades år 1999 av Birgitta och Claes Alwén på gården Bosarp i Skåne. Omsättning för helåret 2013 var cirka 25 MSEK och förväntas redan från början att bidra positivt till Scandi Standards resultat. Den genomsnittliga årliga tillväxttakten (CAGR) har varit tolv procent sedan 2010. Köpeskillingen är maximum 33 miljoner kronor på skuldfri basis. Företaget har fem producenter.

– Förvärvet ligger i linje med vår långsiktiga strategi att erbjuda konsumenten sunda och klimatsmarta kycklingprodukter, säger Leif Bergvall Hansen, VD och koncernchef för Scandi Standard.

– Efterfrågan på vitt kött ökar och genom förvärvet kan Kronfågel AB ytterligare utveckla och förstärka vårt kunderbjudande med en KRAV-godkänd, ekologisk premiumkyckling, säger Magnus Lagergren, vd för Kronfågel AB.

– Vi är mycket glada att Kronfågel AB blir våra nya ägare. Bosarp och Kronfågel ska tillsammans utveckla affären för att möta den växande efterfrågan på Bosarps ekologiska kyckling, säger familjen Alwén genom Birgitta Alwén.

Köpet förväntas vara slutfört under det tredje kvartalet 2014.
Vd för Bosarp blir Christian Gylche, son till Brigitta Alwén.

För frågor kontakta gärna:
Leif Bergvall Hansen, VD och koncernchef för Scandi Standard, telefon: +45 221 005 44
Magnus Lagergren, vd för Kronfågel AB, telefon: 0702 55 52 35
Christian Gylche, vd Bosarpskyckling AB, telefon: 0705 85 81 27

Om Kronfågel AB
Kronfågel AB är Sveriges marknadsledande kycklingproducent. Vi producerar, säljer och marknadsför kyld, fryst och förädlad kyckling. Vi ingår i den börsnoterade koncernen Scandi Standard som är Nordens största kycklingproducent med ledande positioner i Sverige, Danmark och Norge genom de starka varumärkena Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Vestfold Fugl, Ivars och Chicky World. I Norge produceras och säljs även ägg under varumärket Den Stolte Hane. Tillsammans är vi ca 1 700 medarbetare och har en omsättning på över fem miljarder SEK. Läs gärna mer på www.kronfagel.se eller www.scandistandard.com

Om Bosarpskyckling AB
Bosarpskyckling AB är svensk, ekologisk och KRAV-godkänd som säljs under varumärket Bosarp. Företaget grundades 1999 av familjen Alwén på gården Bosarp i Skåne. Företaget omsatte år 2013 cirka 25 miljoner SEK. Den årliga volymen uppgår till 155 000 kycklingar genom fem uppfödare. KRAV har regler för djurens vistelse, utfodring och slakt, som måste följas. Läs mer på www.bosarpkyckling.se