Arsenalen köper Mälarstaden av Newsec!

Arsenalen köper Mälarstaden av Newsec Arsenalen, som ägs av Scandiaconsult, köper samtliga aktier i Newsec Mälarstaden Förvaltning AB av Newsec. Mälarstaden är ett av de ledande fastighetsförvaltningsbolagen i Stockholm med viss verksamhet även i Göteborg. Företaget har ett sextiotal medarbetare och en omsättning på cirka 40 miljoner kronor. Bland de större kunderna märks AMF- P och Gyllenforsen AB. Med förvärvet av Mälarstaden stärker Arsenalen sin ställning på framför allt stockholmsmarknaden. "Förvärvet är ett led i den strukturomvandling som pågår i branschen för att möta den växande marknaden för extern förvaltning.", säger Lennart Andersson, vd Arsenalen. "Ökad volym ger oss bättre utrymme för utveckling av olika system och stärker våra möjligheter att utveckla skräddarsydda lösningar för olika kundgrupper." "Våra kunder kommer nu att få del av en större bredd i tjänsteutbudet. Arsenalens köp av Mälarstaden borgar för en fortsatt god kvalitetsutveckling av förvaltningstjänsterna," säger Lars Lindén, vd Mälarstaden. "Asset managementfunktionen i Newsec kommer att utvecklas vidare. Newsec kommer också långsiktigt att kvarstå som hälftenägare i Serco Newsec med inriktning mot stora totalåtaganden", säger Urban Edenström, vd i Newsec. Förvärvet av Mälarstaden förväntas inte påverka Scandiaconsult-koncernens resultat under 1997. Stockholm den 30 september 1997 SCANDIACONSULT AB (publ) Kristina Larsson-Götzén, t f vd ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1997/09/30/19990409BIT00370/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1997/09/30/19990409BIT00370/bit0002.pdf