Scandic ett av de högst rankade nordiska bolagen i CDP Climate Change Report 2016

Scandic Hotels Group, nordens största hotelloperatör, premieras återigen för sitt långsiktiga och fokuserade arbete med att minska sin miljöpåverkan.  I den nyligen släppta rapporten CDP Climate Change Report 2016 uppnår Scandic nivå B och placerar sig därmed väl över genomsnittet för övriga nordiska bolag.

Scandic har varit en pionjär när det gäller att integrera hållbarhet i hela sin verksamhet. Rapporteringen av miljöaspekter påbörjades redan 1996. Sedan dess har Scandics målinriktade och systematiska arbete med att minska verksamhetens miljöpåverkan fortsatt visa goda resultat. Idag är över 80 procent av alla hotell miljömärkta enligt EU:s officiella miljömärkning Ecolabel.

- Vi är stolta över att ha ett av branschens ledande hållbarhetsprogram. Hållbarhet är en del av Scandics DNA. Det ställer stora krav på hela vår verksamhet och vi har länge arbetat proaktivt med att ta fram och utveckla processer för att minska vår miljöpåverkan, säger Lena Bjurner, HR- och hållbarhetsdirektör på Scandic Hotels Group.

CDP:s ranking bekräftar att Scandics gedigna miljöarbete bidrar till en minskning av koldioxidutsläpp, något som är en förutsättning för att nå B-nivån.

- Scandic besvarade CDP:s förfrågan om information till investerare för första gången 2016 och har redan uppnått den respektabla nivån B. Scandic var ett av de högst placerade nya nordiska bolagen som svarade under 2016, säger Salla Sulasuo, Head of Nordic office, CDP Europe.

Om CDP
CDP är en ideell organisation som erbjuder ett globalt system för mätning och redovisning av företagens miljöpåverkan. Med världens största samling av egenrapporterad information som påverkar klimatförändring är CDP det ledande miljö- och klimatindexet för investerare. Inför CDP:s utvärdering 2016 ombads 260 av nordens största bolag att rapportera miljöinformation och rankades därefter på en skala från A till D-.

Lena Bjurner, HR- och hållbarhetsdirektör, Scandic Hotels Group, 070-83 95 915

Anna-Klara Lindholm, PR-manager, Scandic Hotels Group, 070-97 35 231