Nytt Scandic Hotel i centrala Köpenhamn

Nytt Scandic Hotel i centrala Köpenhamn Scandic Hotels övertar driften av Webers Hotel i centrala Köpenhamn. Övertagandet sker den 4 januari 1999, då hotellet också byter namn till Scandic Hotel Webers. Det välkända köpenhamnshotellet kommer efter övertagandet att moderniseras och utökas med ytterligare 12 rum till 160 rum. Övertagandet är i linje med Scandics fokus på Norden, med tillväxt i centrala lägen i större tillväxtorter. Scandic Hotel Webers ligger i Köpenhamns absoluta city, på Vesterbrogade vid Centralstationen och Tivoli. Scandic driver sedan tidigare ett av Köphamns största hotell och får efter övertagandet fler än 620 rum i centrala Köpenhamn. "Detta är ett mycket välkommet tillskott, både till vår danska kedja och till vår nordiska struk-tur", säger Roland Nilsson, VD och Koncernchef på Scandic Hotels. "Köpenhamn och Öresundsområdet är ett av nordens viktigaste tillväxtområden. Köpenhamn är också en betydelsefull centralort i det nordiska resandet. Vi har sedan länge haft brist på hotellrum i centrala Köpenhamn. Scandic Hotel Webers är därför ett viktigt steg på vägen för att utöka vår kapacitet i Köpenhamns city." Scandics övertagande av driften sker i samband med att fastigheten byter ägare till ett nybildat investeringsbolag, K/S Vesterbrogade 11 B, Københamn, vilket etablerats av InvestorPartner A/S. I början av december informerade Scandic om övertagande av driften av Stena Lines tre danska hotell i Frederikshavn och Grenaa. Tillsammans med dessa kommer Scandics danska kapacitet, efter övertagandet av Scandic Hotel Webers, uppgå till 20 hotell med ca 2.750 rum. Scandic förstärker därmed sin ställning som Danmarks ledande hotelloperatör. För ytterligare information kontakta: Roland Nilsson, VD & Koncernchef, @ + 46 8 517 352 00 Hans Frank, Affärsområdeschef Scandic Hotels Danmark @ +45 33 48 04 50 Gunnar Brandberg, Direktör, Marknad och Investor Relations@ +46 8 517 352 12 Scandic Hotels AB är Nordens största hotellföretag med 124 hotell i 9 länder. Scandics strategi är att vara en renodlad hotelloperatör. Affärsidén är "att erbjuda många människor det mest prisvärda hotellboendet, både under arbete och fritid". Scandic Hotels AB (publ) Box 6197, 102 33 Stockholm Tfn: 08-517 350 00, Fax: 08-517 352 80 E-mail: info@scandic-hotels.com, Internet: www.scandic-hotels.com Org. nr.: 556299-1009 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/12/21/19981221BIT00240/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1998/12/21/19981221BIT00240/bit0002.pdf