Scandic Hotels etablerar sig i Köln

Scandic fortsätter sin etablering i Europas storstäder: Scandic Hotels etablerar sig i Köln Scandic Hotels fortsätter sin etablering i Europas storstäder, och har idag tecknat ett hyresavtal avseende ett hotell som kommer att uppföras med bästa läge i centrala Köln, Tyskland. Hotellet får 292 rum, konferens- lokaler, restauranger och friskvårds- faciliteter. Köln är den tredje största och en av de snabbast växande städerna i Tysk- land och en attraktiv destination för både affärs- och fritidsresenärer. Köln är också en av Europas viktigaste kommunikationsknutpunkter för tåg och har två internationella flygplatser. Tillsammans med de närliggande städerna Düsseldorf och Bonn utgör området den största hotellmarknaden i Tyskland. Dessa faktorer gör Köln till en idealisk etableringsort för Scandic Hotels. "Hotellet kommer att drivas under Scandics varumärke och införlivas i samtliga Scandics marknads- och försäljningsprogram." säger Ola Ivarsson, chef för Scandics utomnordiska verksamhet. "Den här etableringen är ett mycket betydelsefullt steg i Scandics fortsatta utveckling i Tyskland, och strategiskt helt i linje med vår ambition att etablera oss i Europas vik- tigaste städer." Det nya hotellet får ett mycket bra läge i Kölns absoluta centrum, vid centralstationen, och med affärsdistrikt, shopping och restauranger precis intill. Inom en radie av sextio minuters bilfärd från Köln bor det 10 mil- joner människor, och 20 miljoner inom en radie av nittio minuters bilfärd. Hotellet, som beräknas stå klart under hösten 2001, är idag en kontorsfas- tighet som kommer att genomgå en omfattande ombyggnad och byggas om i funktionalistisk stil. Vid öppnandet kommer hotellet till fullo att upp- fylla Scandics miljöstandards. För ytterligare information kontakta: Roland Nilsson, VD & Koncernchef Scandic Hotels tel.08-517 352 00 Ola Ivarsson, Affärsområdeschef Scandic Hotels Europa tel. 08-517 350 29, 0709-735 209 Gunnar Brandberg, Direktör Marknad & Investor Relations Scandic Hotels tel. 08-51735212, 0709-73 52 12 Scandic Hotels är Nordens ledande hotellföretag med 133 hotell i 10 län- der, varav merparten i Norden. Scandics strategi är att vara en renodlad hotelloperatör och affärsidén är att "erbjuda många människor det mest prisvärda hotellboendet, både under arbete och fritid". ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/27/20000127BIT00430/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/27/20000127BIT00430/bit0002.pdf