Emma från Kvärlöv belönad med prestigefullt stipendium

Emma Järpell, bördig från Kvärlöv utanför Kävlinge, har tilldelats 2012 års stipendium ur Jonas Nordéns minnesfond, som är knuten till Stiftelsen Grythytte Stipendiefond. Stipendiet delas varje år ut till en avgångselev vid Restauranghögskolans hotellprogram i Grythyttan. Emmas inställning, nyfikenhet och ödmjuka inställning till kollegorna runtomkring väckte juryns gillande.

Emma är 25 år och har efter sin examen på Hotell- och Värdskapsprogrammet i Grythyttan, Örebro Universitet, inlett sin karriär på Scandic. Efter ett inledande halvår i Stockholm fick hon frågan om att hjälpa till vid lanseringen av kedjans flaggskepp i Oslo, Scandic Fornebu. Stipendiet från Jonas Nordéns minnesfond ska användas till förkovran i branschen och Emma har redan klart för sig hur pengarna ska användas.

- Jag vill hämta inspiration från andra genom att uppleva service och värdskap på andra ställen än Scandic. Jag ska resa och se hotell som jag inte hade besökt annars, som Icehotel i Jukkasjärvi och Treehotel i Boden, säger Emma Järpell.

Att det skulle bli servicebranschen för Emma stod klart tidigt, efter en dröm som liten om att bli reseledare. Nu är målet att skaffa så mycket branschkunskap som möjligt för att kunna arbeta med att förändra, förnya och förbättra förutsättningarna för branschen.

- Att jobba inom hotell och restaurang är inte bara ett yrke för mig, det är snarare en livsstil. Utmaningen att ingen dag är den andra lik och att jag aktivt kan arbeta med att överträffa folks förväntningar och på så vis få lite nöjdare gäster hela tiden, avslutar Emma Järpell.

Juryns motivering lyder bland annat enligt nedan:

Din ansökan ger en bild av att du har gott självförtroende med rimliga mål. Vi gillar Din nyfikenhet och beredskap på eventuella överraskningar i jobbet. Du ger ett mycket ambitiöst intryck och anser bland annat att man har ett egenansvar för sin utbildning och inte har rätt att klaga om man inte är villig att hjälpa till att förbättra. Vi tycker om Din inställning och är övertygade om att Du med Din ödmjukhet kommer att vara en tillgång för branschen!

För ytterligare information, kontakta gärna:

Emma Järpell, Sales Manager Scandic Fornebu

Tel: +47 21 05 70 00, e-post: emma.jarpell@scandichotels.com

Karin Hellgren, PR- och kommunikationsansvarig Scandic

Tel: 0721-709 259, e-post: karin.hellgren@scandichotels.com

Karin Hellgren, PR- och kommunikationsansvarig Scandic
Tel: 0721-709 259, e-post: karin.hellgren@scandichotels.com

Varje dag jobbar Scandics 6.600 medarbetare med ett enda mål – att du ska trivas. Som Nordens grönaste hotellkedja har vi alltid fokus på miljö, socialt ansvar och tillgänglighet. Scandic är Nordens största hotellkedja med 160 hotell i nio länder och sammanlagt 29 910 hotellrum med en omsättning på 842 miljoner EUR. Vi vill vara mer än bara ett hotell – en plats där människor träffas, jobbar och inspireras. scandichotels.se

Taggar:

Scandic är den marknadsledande hotelloperatören i Norden med ett nätverk av 230 hotell fördelat på närmare 45 000 hotellrum i sju länder och 15 000 medarbetare. Scandic Friends är Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen med 2 miljoner medlemmar. Ett ansvarsfullt företagande är en del av Scandics DNA och Scandic är vald till ‘best hotel brand’ i Norden (BDRC 2014).