Scandic säljer hotellfastighet i Estland

Scandic Palace Hotel i centrala Tallinn, Estland säljs till ny fastighetsägare och hotelloperatör från och med den 30 april 2013. De nya ägarna är EfTEN Real Estate Fund och Vello Kunmans AS Esraven. Affären innebär att Scandic Hotels renodlar sin affärsverksamhet som Nordens största hotelloperatör.

Scandic Hotels har ägt fastigheten och drivit Scandic Palace i Estland sedan 1999. Byggnaden uppfördes 1938 och ligger centralt i Tallinn. Nya ägarna kommer fortsätta att driva hotell i fastigheten vilket innebär att hotellpersonalen övergår till den nya ägarstrukturen per den 30 april 2013. Ett större renoveringsarbete kommer att påbörjas i slutet av 2013.

-  Det känns bra att ha hittat nya ägare av fastigheten som även kommer att fortsätta driva hotellverksamheten. Scandics affär är inriktad på att driva hotell, inte äga fastigheter. När vi nu har hittat en köpare av såväl fastigheten som hotelldriften i Tallinn är det ett logiskt steg för vårt bolag att ytterligare renodla verksamheten, säger Scandics koncernchef Anders Ehrling.

Försäljningen av Scandic Palace i Tallinn innebär att Scandic avslutar sin hotellverksamhet i Estland. Följaktligen vill Scandic passa på att tacka samtlig personal i Estland för den fantastiska arbetsinsats som gjorts för Scandic under de 14 år Scandic har haft sin verksamhet i Estland.

Fakta Scandic

Idag är Scandickoncernen Nordens ledande hotellkedja med 160 hotell i åtta länder; Sverige, Danmark, Finland, Norge, Tyskland, Nederländerna, Belgien och Polen. Scandics fortsatta strategi är att stärka den ledande positionen inom kedjans hotell-, restaurang- och konferensverksamhet. Tack vare Scandics långsiktiga hållbarhetsprogram och unika tillgänglighetsarbete har hotellkedjan nått stor uppmärksamhet i världen. Scandic startade 1963 och firar i år 50-årsjubileum som hotellkedja.

För mer information kontakta:
Margareta Thorgren, kommunikationschef, Scandic, tfn 08-517 352 54, e-post margareta.thorgren@scandichotels.com

Varje dag jobbar Scandics 6.600 medarbetare med ett enda mål – att du ska trivas. Som Nordens grönaste hotellkedja har vi alltid fokus på miljö, socialt ansvar och tillgänglighet. Scandic är Nordens största hotellkedja med 160 hotell i nio länder och sammanlagt 29 910 hotellrum med en omsättning på 842 miljoner EUR. Vi vill vara mer än bara ett hotell – en plats där människor träffas, jobbar och inspireras. scandichotels.se

Taggar:

Scandic är den marknadsledande hotelloperatören i Norden med ett nätverk av 230 hotell fördelat på närmare 45 000 hotellrum i sju länder och 15 000 medarbetare. Scandic Friends är Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen med 2 miljoner medlemmar. Ett ansvarsfullt företagande är en del av Scandics DNA och Scandic är vald till ‘best hotel brand’ i Norden (BDRC 2014).

Citat

- Det känns bra att ha hittat nya ägare av fastigheten som även kommer att fortsätta driva hotellverksamheten. Scandics affär är inriktad på att driva hotell, inte äga fastigheter.
Anders Ehrling, koncernchef Scandic