Scandic skänker vattenmiljoner till hållbarhetsarbete - Inrättar ny fond för att bidra till en bättre värld

Hotellkedjan Scandic, som under många år bedrivit ett aktivt arbete med miljö- och sociala frågor, går nu utanför hotellväggarna och inrättar en ny hållbarhetsfond. Pengarna till fonden kommer från de nya vattenflaskor, designade av simmerskan Therese Alshammar, som snart börjar säljas på hotellen. Fonden ska stödja initiativ som på olika sätt bidrar till en mer hållbar samhälls-utveckling, bland annat genom att dela ut ett årligt pris på en miljon kronor.

En krona per vattenflaska. Det blir grundplåten till Scandic Sustainability Fund, en nyinrättad fond med syfte att stödja inititiativ som på olika sätt aktivt bidrar till ett mer hållbart samhälle. Scandic har tidigare tagit beslut om att minska de fossila koldioxidutsläppen genom att ta bort allt buteljerat flaskvatten på sina hotell. Hotellkedjan har hittills sålt ett par miljoner 33 centiliters flaskor med buteljerat vatten per år. Istället börjar man i höst sälja egentappat, filtrerat och kylt stilla eller kolsyrat vatten i en specialdesignad flaska.

Scandics beslut är riktigt och något som många vinner på. Genom att Scandic går utanför det egna företaget belönas andra viktiga initiativ, vilket förhoppningsvis inspirerar ändå fler att bidra till en bättre värld. Det vill jag vara med och stödja," säger simmerskan Therese Alshammar som har designat flaskan.

Ur Scandic Sustainability Fund kommer såväl organisationer som enskilda att kunna söka bidrag, och syftet är att stödja hållbar utveckling i ett brett perspektiv. Fonden kommer att stödja både stora och små initiativ. Det största priset, Scandic Sustainability Award, kommer att vara på en miljon kronor och delas ut varje år vid en särskild ceremoni.

Många tänker direkt på miljöfrågor när man säger hållbarhet, men det kan lika gärna handla om socialt arbete, tillgänglighet, hälsofrågor eller säkerhet. Allt som bidrar till ett mer robust samhälle i framtiden," säger Scandics hållbarhetsdirektör Jan Peter Bergkvist.

Mer information om Scandic Sustainability Fund och blanketter för att söka bidrag ur fonden kommer att finnas på Scandics webbplats scandichotels.se efter årsskiftet.

Scandic är den marknadsledande hotelloperatören i Norden med ett nätverk av 230 hotell fördelat på närmare 45 000 hotellrum i sju länder och 15 000 medarbetare. Scandic Friends är Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen med 2 miljoner medlemmar. Ett ansvarsfullt företagande är en del av Scandics DNA och Scandic är vald till ‘best hotel brand’ i Norden (BDRC 2014).