Scandics löfte infrias – alla svenska hotell har Svanmärkts och nu fortsätter utmaningen i Norge

Hotellkedjan Scandic utlovade i mars 2003 att alla sina svenska hotell skulle vara Svanmärkta före utgången av 2004. Löftet har nu infriats och med det väljer Scandic att fortsätta att miljömärka sina hotell med den nordiska miljömärkningen Svanen även i Norge.

Scandic har under de senaste två åren Svanmärkt alla sina 67 hotell i Sverige, en märkning som har varit möjlig tack vare 10 års miljöarbete och framåtsträvan. I och med att det sista hotellet nu i veckan Svanmärkts, Scandic Lugnet i Falun, fortsätter arbetet med att miljömärka hotellen i Norge. Hotellkedjan har redan nu Oslos, Trondheims och Bergens första Svanmärkta hotell och fler följer under 2005. ”Det är med stolthet vi kan konstatera att när hållbarhet blir en tydlig del av affärsmodellen så leder det både till direkt lönsamhet, ökad gästnöjdhet och långsiktig framgång,” säger Jan Peter Bergkvist, Miljödirektör inom Hilton och Scandic. ”Ett allt tydligare tecken på ansvarsfullt företagande är att integrera ekologisk- och social hållbarhet med ekonomisk hållbarhet i verksamheten,” avslutar han. Corporate Social Responsibility (CSR) är idag ett levande begrepp bland företag och organisationer världen över. Fler och fler företag har ett helhetsgrepp på sin verksamhet där ekologisk och social hållbarhet är lika avgörande som den finansiella. ”Med beslutsamhet, kraft och hjärta har Scandic genomfört ett långsiktigt och digert miljöprogram,” säger Ragnar Unge, Verkställande Direktör, SIS Miljömärkning AB. ”Vi hoppas nu att företag som upphandlar hotell värderar långsiktiga miljöinsatser i sina upphandlingar och att fler hotell följer efter,” avslutar han. För ytterligare information eller bilder, vänligen kontakta: Jan Peter Bergkvist, Miljödirektör Hilton och Scandic, +46 709 73 59 63 Martina Frisk, Pressansvarig Hilton och Scandic Sverige, +46 709 73 50 70 Ragnar Unge, Verkställande Direktör, SIS Miljömärkning AB +46 708 32 32 25

Scandic är den marknadsledande hotelloperatören i Norden med ett nätverk av 230 hotell fördelat på närmare 45 000 hotellrum i sju länder och 15 000 medarbetare. Scandic Friends är Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen med 2 miljoner medlemmar. Ett ansvarsfullt företagande är en del av Scandics DNA och Scandic är vald till ‘best hotel brand’ i Norden (BDRC 2014).