Scandics modernisering av väghotellen - Hotellkedjan storsatsar med renovering av Scandic Kungens Kurva

I oktober startade den omfattande konceptrenoveringen av Scandic Kungens Kurva. Initialt kommer 172 hotellrum och 127 badrum samt poolområde, lobby och bar att renoveras för att utveckla hotellupplevelsen och möta framtida gästers behov. Renoveringen i Kungens Kurva är en del av det omfattande projekt som Scandic driver i samarbete med fastighetsägaren Pandox. Projektet innebär renovering av 21 väghotell på lika många orter i Sverige och är en av Nordens största hotellsatsningar genom tiderna.

Det ligger mycket tanke och planering bakom utvecklingen av väghotellen för att anpassa både lokaler samt mat och dryck för framtidens hotellgäster. Det nya hotellkonceptet har utvecklats med hänsyn till förändrade familjekonstellationer, nya resemönster och omvärldstrender. Renoveringarna omfattar allt ifrån reception och lobby till restaurang och hotellrum.

- Under de femtio år som gått sedan vi öppnade det första väghotellet har vi lett utvecklingen av hotellbranschen i Norden. Idag förväntar sig hotellgästen en upplevelse, inte bara en sängplats. Genom att utveckla vår service, mat och design vill vi överträffa gästernas förväntningar på morgondagens väghotell, säger Joakim Nilsson, Sverigechef på Scandic.

Renoveringen av Scandic Kungens Kurva startade den 1 oktober och beräknas vara klart i oktober 2013. Jane Dahl, hotelldirektör på Scandic Kungens Kurva, är glad över att vara ett av de första hotellen i Sverige där det nya konceptet implementeras.

- Vi kommer att få 172 nya och fräscha hotellrum samt 127 renoverade badrum och en helt ny lobby- och bardel. Dessutom en uppfräschad pool och relax. Med allt detta hoppas vi kunna attrahera nya och gamla gäster, samt naturligtvis även de boende i och omkring Kungens Kurva – för såväl arbete som fritid, säger Jane Dahl.

Design- och arkitektbyrån Koncept valdes ut för att ta fram en väl anpassad inredning. Resultatet är en enhetlig inredningsarkitektur som appliceras på alla ombyggda hotell för att skapa en igenkänning och stärka varumärket Scandic ytterligare. För att ändå ge de olika hotellen sin unika särprägling har lokala element, som präglar orten hotellet ligger på, lyfts fram. Som exempel finns en specialdesignad tapet med lokala kändisar, företeelser eller symboler. Scandic har under de senaste åren satsat mycket resurser på att lyfta fram mat och dryck som en viktig del i hotellvistelsen. Ett helt nytt matkoncept har lanserats, Scandic Klassiker, för att gästerna ska kunna njuta samma goda smaker oavsett vilket Scandic-hotell de besöker. Scandics Klassiker består av caesarsallad, hamburgare, biff Café de Paris och en läcker chokladsviss.

- Jag ser fram emot att välkomna de boende runtomkring att njuta av vår goda mat i den nyrenoverade bar- och lobbydelen. Jag hoppas locka fler att umgås här i samband med evenemang, idrott, arbete eller bara socialt, fortsätter Jane Dahl.

På Scandic har barnen sin egen meny, komponerad av den världsberömda kocken Jamie Oliver. Dessutom äter alla barn under 13 år ordinarie rätter till halva priset.

Scandic vill vara barnens hotell och i renoveringsarbetet har stor hänsyn tagits till hur barnen upplever och utnyttjar ett hotell. I alla hotellkorridorer finns en matta med vägmönster som beskriver Sveriges orter och besöksmål – från Malmö i söder till Kiruna i norr – där barnen kan springa och tävla om vem som först hittar t.ex. Pippi Långstrump eller en dalahäst. Alla receptionsdiskar sänks så att även de som inte är så långa kan komma upp och titta. Förutom anpassade rätter i restaurangen finns såklart Sigges lekhörna och erbjudandet att alla barn sover utan extra kostnad i föräldrarnas rum.

Miljöhänsyn, socialt ansvarstagande och tillgänglighet är centrala delar för Scandic, och har självklart vägt tungt även i renoveringsarbetet. Detta innefattar allt ifrån val av leverantörer till hur uttjänta möbler tas tillvara och miljöaspekter på de produkter som ska finnas på de ombyggda hotellen. Scandic har sedan över tio år en egen handikappambassadör i Magnus Berglund, som självklart är med vid utformningen av renoveringarna, så att de ombyggda väghotellen håller samma höga standard på tillgänglighet som övriga Scandichotell.

För mer information, kontakta gärna:

Jane Dahl, hotelldirektör Scandic Kungens Kurva, tel: 0709-73 58 51

e-post: jane.dahl@scandichotels.com

Karin Hellgren, PR-manager Scandic, tel: 0721-709 259

e-post: karin.hellgren@scandichotels.com

Karin Hellgren, PR- och kommunikationsansvarig Scandic
Tel: 0721-709 259, e-post: karin.hellgren@scandichotels.com

Varje dag jobbar Scandics 7.500 medarbetare med ett enda mål – att du ska trivas. Som Nordens hållbaraste hotellkedja har vi alltid fokus på miljö, socialt ansvar och tillgänglighet. Scandic är Nordens största hotellkedja med 160 hotell i åtta länder och sammanlagt 29 849 hotellrum med en omsättning på 923 miljoner EUR. Vi vill vara mer än bara ett hotell – en plats där människor träffas, jobbar och inspireras. scandichotels.se

Taggar:

Scandic är den marknadsledande hotelloperatören i Norden med ett nätverk av 230 hotell fördelat på närmare 45 000 hotellrum i sju länder och 15 000 medarbetare. Scandic Friends är Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen med 2 miljoner medlemmar. Ett ansvarsfullt företagande är en del av Scandics DNA och Scandic är vald till ‘best hotel brand’ i Norden (BDRC 2014).