Vilt, vågat och träigt i utställning med attityd - Uppmärksammade “Wood Punk” på Scandic Anglais

Trenden med trä och naturliga material håller i sig och syns i såväl möbler som inredningsdetaljer och på väggar. Wood Punk är en träutställning med attityd som visar utvalda, samtida verk från olika formgivare och leverantörer. Under Stockholm Design Week den 4-10 februari flyttar utställningen in på Scandic Anglais vid Humlegården i Stockholm.

Materialet som försvann under många år kom tillbaka med besked och inredningstidningar och bloggar visar bilder av träpallar med svarvade ben, barnleksaker i trä och snidade träfåglar att hänga i fönster. Wood Punk är en hyllning till det naturliga materialet med formgivare som har det gemensamt att arbeta i trä – men på ett helt nytt sätt och med en rejäl dos attityd och storstadskänsla.

Inger Mattsson, hållbarhetsansvarig på Scandic , är glad att naturliga material lyfts fram i utställningen.

-       Vi gillar naturmaterial på Scandic. Det passar vår nordiska profil och det går hand i hand med vårt miljöarbete. 1996 när vi systematiskt började byta ut heltäckningsmattor mot trägolv mer än fördubblade vi livslängden på golven. Samtidigt tycker vi att rummen blev snyggare, säger Inger Mattsson.

Utställningen Wood Punk flyttar in på Scandic Anglais under Stockholm Design Week, 4-10 februari. Urvalet är gjort av Stefan Nilsson, Designgalleriet/Trendgruppen, utställningen är gjord av Straight Design.

En pressträff där Stefan Nilsson, Trendgruppen och Inger Mattsson, hållbarhetsansvarig på Scandic, medverkar äger rum på Scandic Anglais måndagen den 4 februari klockan 15.00. O.s.a: woodpunk@trendgruppen.se

För ytterligare information, kontakta gärna:

Karin Hellgren, PR- och kommunikationsansvarig, Scandic

tel: 0721-709 259, e-post: karin.hellgren@scandichotels.com

Inger Mattsson, hållbarhetsansvarig Scandic

Tel: 0709-73 50 19, e-post: inger.mattsson@scandichotels.com

Stefan Nilsson, Trendgruppen

Tel: 070-245 14 41, e-post: stefan.nilsson@trendgruppen.se

Sophia Allerth, hotellchef, Scandic Anglais

Tel: 08-517 340 12, e-post: sophia.allert@scandichotels.com

Karin Hellgren, PR- och kommunikationsansvarig Scandic
Tel: 0721-709 259, e-post: karin.hellgren@scandichotels.com

Varje dag jobbar Scandics 6.600 medarbetare med ett enda mål – att du ska trivas. Som Nordens grönaste hotellkedja har vi alltid fokus på miljö, socialt ansvar och tillgänglighet. Scandic är Nordens största hotellkedja med 160 hotell i nio länder och sammanlagt 29 910 hotellrum med en omsättning på 842 miljoner EUR. Vi vill vara mer än bara ett hotell – en plats där människor träffas, jobbar och inspireras. scandichotels.se

Taggar:

Scandic är den marknadsledande hotelloperatören i Norden med ett nätverk av 230 hotell fördelat på närmare 42 000 hotellrum i sju länder och 14 000 medarbetare. Scandic Friends är Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen med 1,5 miljoner medlemmar. Ett ansvarsfullt företagande är en del av Scandics DNA och Scandic är vald till ‘best hotel brand’ i Norden (BDRC 2014).