Delårsrapport för perioden 1 maj 2017 – 31 juli 2017, kompletterande information

Första Kvartalet 1 maj 2017 – 31 juli 2017

• Nettoomsättningen för perioden uppgick till 9,7 (9,2) Mkr, en ökning med 5% jämfört med motsvarande period föregående år
  • Bruttoresultatet för perioden uppgick till 8,6 (7,8) Mkr, en ökning med 0,8 Mkr.
  • Bruttomarginalen uppgick till 80% (71%) en ökning med 9% enheter
  • Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA) för perioden uppgick till -3,5 (-4,1) Mkr
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten -1,3 (-5,5) Mkr
  • Tog order på Delta4 Discover i Kina, maj 2017

Viktiga händelser efter rapportperiodens utgång

• Valdes som huvudleverantör till Franska sjukhuskedjor, augusti 2017
  • Sålde till Amerikansk sjukhuskedja, augusti 2017
  • Sålde första Delta4 Discover till universitetssjukhus i Österrike, augusti 2017
  • Genomförde riktad emission om 15 Mkr, september 2017

Perioden var klart starkare för USA än förra året och tendensen att vi tar marknadsandelar fortsätter. Vi ser även ett ökat intresse för uppgradering av befintliga Delta4 Phantom system.

Försäljningen av Delta4 Phantom+ i Asien var i nivå med förra året och försäljningen av servicekontrakt har nu kommit igång mycket bra i framförallt Japan. Detta gör kvartalet till det bästa någonsin för servicekontrakt.

Europa hade en svagare försäljningsperiod för Delta4 Phantom+ men bl.a. två fina ramavtal slöts i Frankrike efter periodens utgång. Detta är en bra plattform flera år framåt.

Ett fåtal Delta4 Discover system levererades under perioden då flera kunder nu efterfrågar att den validering som ScandiDos gör tillsammans med Varian för Delta4 Discover först skall vara klar. Planen är att detta skall bli klart inom kort.

ScandiDos tog en mycket viktig strategisk order på ett Delta4 Discover system till Universitetssjukhuset i Innsbruck, Österrike under perioden. Denna kund är en viktig referenskund för Elekta.

Efterfrågan på Delta4 Phantom+ MR, en version av Phantom+ systemet som kommer att vara kompatibel med de nya terapimaskinerna som kombinerats med diagnostisk MR (dessa kallas MR-linac), ökar stadigt. ScandiDos samarbetar inom detta område med både Elekta och ViewRay som är de företag som säljer dessa nya terapimaskiner. Utvecklingen av Elektas MR Linac görs i nära samarbete med ett universitetssjukhus i Utrecht, Nederländerna. Denna grupp har även varit delaktiga i ScandiDos utveckling av Delta4 Phantom+ MR och en prototyp används redan framgångsrikt i deras QA arbete på MR linacen. Vi räknar med att börja leverera Phantom+ MR i december 2017.

För ytterligare information samt komplett kommuniké se hemsidan www.Scandidos.com

Uppsala den 29 september 2017

ScandiDos Styrelse

Denna information är sådan information som ScandiDos AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 september 2017 kl. 08:30 CET