ScandiDos - kv2 samt H1 rapport för perioden 1 maj 2014 till 31 oktober 2014

Andra kvartalet 1 augusti - 31 oktober

• Omsättningen normaliserad efter de två föregående kvartalens svaga utveckling

• Första order på Delta4 Discover från japansk kund i oktober 2014

• Första försäljningen till kund i Malaysia av Delta4Phantom i oktober 2014

• Ny Nordisk säljare på plats i augusti 2014

• Delta4Discover lanseringsplan offentliggjordes på ASTRO i USA i september 2014

• Generellt stort intresse för ScandiDos Delta4family koncept med nya produkterna Delta4TPV och Delta4Discover och speciellt på årets största mässa, ASTRO

• Nettoomsättningen för andra kvartalet uppgick till 9,8 (9,8) Mkr, på samma nivå jämfört med motsvarande period föregående år. Asienförsäljningen har åter tagit fart medan försäljningen i Europa av så kallade ”pre treatment verification” produkter har dämpats jämfört med tidigare år.

• Bruttoresultatet för perioden uppgick till 7,7 (8,5) Mkr, en minskning med 0,8 Mkr. Bruttomarginalen var 68,5% (76,4%), en minskning med 7,9 procentenheter, vilket beror på nedskrivning av varulager. Justerat för dessa skulle marginal vara i nivå med föregående år.

• Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA) för perioden var -3,4 (-0,7) Mkr, en försämring med 2,7 Mkr, vilket främst beror på försämrat bruttoresultat, ökade marknads-och säljkostnader samt konsultkostnader för utvecklingsarbete.

• Nettoresultatet för perioden uppgick till -3,3 (-0,9) Mkr, en försämring med 2,4 Mkr.

• Resultat per aktie blev -0,27 (-0,44) kr (obs! antalet aktier har ökat från kv2 2013-2014 till kv2 2014-2015 nästan 6ggr p.g.a. split och emission)

Perioden 1 maj – 31 oktober 2014

• Ny försäljningschef på plats i juni 2014

• Nettoomsättningen för perioden uppgick till 15,2 (18,6) Mkr, en minskning med 18,5% jämfört med motsvarande period föregående år. Denna minskning i omsättningen beror främst på en allmän nedgång i marknaden under perioden februari till juli 2014 samt på att försäljningen av s.k. ”pre treatment verification” produkter legat extra lågt under delar av denna period på några av ScandiDos starkaste marknader tidigare år.

• Bruttoresultatet för perioden uppgick till 12,5 (15,9) Mkr, en minskning med 3,4 Mkr. Bruttomarginalen var 69,3% (74,4%), en minskning med 5,1 procentenheter, beroende på nedskrivning av varulager.

• Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA) för perioden var -8,6 (-1,6) Mkr, en försämring med 7,0 Mkr, vilket främst beror på försämrad omsättning, lägre bruttovinst samt ökade kostnader för marknadsföring av produkter i lanseringsfas.

• Nettoresultatet för perioden uppgick till -8,6 (-2,0) Mkr, en försämring med 6,6 Mkr.

• Kassaflödet från den löpande verksamheten var -9,7 (-3,4) Mkr, en försämring beroende på det negativa rörelseresultatet.

• Resultat per aktie blev -0,70 (-0,94) kr (obs! antalet aktier har ökat från H1 2013-2014 till H1 2014-2015 nästan 6ggr p.g.a. split och emission)

Görgen Nilsson, CEO, ScandiDos AB

Perioden februari till juli 2014 var försäljningsmässigt en mycket svag period på samtliga marknader för ScandiDos. Under andra kvartalet (augusti-oktober) 2014/2015 är försäljningen tillbaka på 2013/2014 nivå och orderingången i oktober var 20% högre än motsvarande period förra året. Det är för tidigt att säga att vi är tillbaka i tillväxt inom området ”pre treatment verification” system, men signalerna är positiva. Arbetet med att bredda försäljningen till fler marknader fortsätter och första ordern till Malaysia togs under perioden liksom den första kundordern för Delta4Discover, denna till Japan.

Rapporter från både Varian och Elekta visar att de varit utan tillväxt under 2014 medan deras orderingång ökar, detta kan vara en indikation på att marknaden håller på att återhämta sig.

Delta4Discover marknadslanserades på den största onkologikongressen ASTRO (American Society for Radiation Oncology) som hölls i San Fransisco i september. Mottagandet var generellt mycket positivt och speciellt värderades att produktdesignen gör att detektorenheten inte stjäl något utrymmet mellan patient och behandlingsapparat.

Uppsala den 19 december 2014

Görgen Nilsson, VD ScandiDos

ScandiDos har med sin produkt Delta4 Phantom tagit en ledande roll inom avancerad dosimetri och kvalitetssäkring av modern strålterapi av cancer. ScandiDos mätsystem och avancerade beräkningsprogram ger läkare, fysiker och patient ett kvitto på att den avancerade och komplicerade behandlingen kan levereras såsom planerat.

Huvudkontoret ligger i Uppsala Science Park där bl.a. utvecklingen utförs. Försäljning genomförs av säljkontor i USA och Kina, direkt i norden samt via återförsäljare i totalt mer än 40 länder.

ScandiDos har samarbetsavtal med de två största terapiföretagen Varian och Elekta som har ScandiDos produkter inlagt i sina säljsystem.

ScandiDos är sedan april 2014 listat på NASDAQ First North Stockholm under koden SDOS. Redeye, www.redeye.se, anlitas som Certified Adviser.

För ytterligare information om ScandiDos, besök gärna www.scandidos.com

Kompletta kommunikén finns på: http://www.scandidos.com/home/investor/finansiella-rapporter