Europa runt med SAS och Lufthansa

EUROPA RUNT MED SAS OCH LUFTHANSA SAS nya sommarsatsning, Stop Europe, som introducerades i fjol är nu tillbaka. Den 24 april börjar försäljningen av det populära Europapasset - en rundresebiljett som ger möjlighet att besöka olika platser i Europa till ett mycket rimligt pris.Man kan välja mellan hela 147 städer i 31 länder. - I fjol använde 10 000 resenärer Europapasset vilket var långt fler än vi hade förväntat oss. De populäraste länderna att besöka var Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Italien, man gjorde i genomsnitt två till tre övernattningar och både unga och gamla nyttjade detta nya erbjudande. Den positiva responsen har varit tydlig; många har redan kontaktat oss för att fråga om vi kommer att erbjuda Europapasset i sommar igen, säger Elizabeth Hjelm, prisansvarig för Stop Europe. Europapasset har blivit möjligt att genomföra tack vare SAS/Lufthansa- samarbetet och de bägge bolagens respektive samarbetspartners i Europa: British Midland, Air Baltic, Spanair, Luxair och Air Dolomiti. För att kunna använda Europapasset måste man göra minst två 24- timmarsstopp utanför Skandinavien, varav minst ett stopp ska vara natten mellan lördag och söndag. Men under perioden 22 juni-16 augusti har man i år skapat större flexibilitet vad gäller denna övernattningsregel: man kan istället stanna borta fyra nätter.Ytterligare en förbättring har genomförts för att öka tillgängligheten till Europapasset i sommar; reseperioden har förlängts med en och en halv månad jämfört med i fjol sommar. Det innebär att man i sommar kan resa på Europapasset hela sommaren, från 1 maj-31 augusti. Europapasset kan bokas ända fram till avgång och är ombokningsbar vid två tillfällen, undantaget första sträckan, det vill säga utresekupongen är inte ombokningsbar. PRISEXEMPEL Priset på Europapasset ligger på i stort sett samma nivå som i fjol och har delats in i tre till fyra kategorier, beroende bland annat på hur långt från Skandinavien man flyger. Exempel på rundresa från Stockholm: Stockholm-Köpenhamn-Barcelona-Verona- München-Stockholm 3 550:- Från Göteborg: Göteborg-London-Paris-Göteborg 2 400:- Från Kiruna: Kiruna-Stockholm-Paris-Genua- Florens(marktransport till Florens)-Düsseldorf-Stockholm-Kiruna 3 800:- Från Malmö: Malmö-Köpenhamn-Amsterdam-London-Dublin-Köpenhamn- -Malmö 3 300:- Från Karlstad: Karlstad-Stockholm-Riga-Vilnius-Frankfurt-Prag-Köpenhamn- Karlstad 4 600:- - Europapasset har ett förhållandevis lågt pris som mycket väl kan konkurrera med tågets interrailkort för vuxna, men med flyget tar man sig runt i Europa på ett både smidigare och snabbare sätt. Inom ramen för SAS Pleasure kommer flygpass-idén att utvecklas ytterligare - flera nyheter är att vänta för våra turistresenärer, säger Elizabeth Hjelm. Ytterligare information: Elizabeth Hjelm, prisansvarig Stop Europe, tel 08/797 1821 eller Thomas Gleisner, ansvarig för SAS Pleasure, tel 08/797 2718 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/30/20030730BIT00530/wkr0001.DOC http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/30/20030730BIT00530/wkr0002.pdf