Färre SAS-turer till Karlstad men ökning igen efter nyår

FÄRRE SAS-TURER TILL KARLSTAD MEN ÖKNING IGEN EFTER NYÅR Som en följd av koncessionsnämndens beslut att från den 23 september förbjuda trafik med så kallade kapitel 2 flygplan på Karlstads flygplats tvingas SAS till ett reducerat trafikprogram de närmaste månaderna. Det ordinarie trafikprogrammet med åtta avgångar till och från Karlstad mot Stockholm under vardagarna baserades huvudsakligen på trafik med Fokker F28. När den flygplanstypen nu inte längre tillåts blir det svårt att finna lämpliga ersättare då flygplansflottan är väl utnyttjad i SAS och det framförallt saknas vettiga alternativ storleksmässigt till F28:an. - Vi har fått pussla om rejält för att kunna få loss ett antal kapitel 3 flygplan att sätta in på Karlstad i vinter. Under perioden 26 oktober till 12 januari har vi lyckats få till ett trafikprogram som innebär ungefär oförändrat stolsutbud totalt sett men fördelat på fem frekvenser under vardagarna jämfört med de ursprungliga åtta, säger Hans Enelius som är linjeansvarig i SAS och fortsätter: - Det här är naturligtvis inte tillfredsställande och vi tycker att det är särskilt beklagligt för de frekventa resenärer som redan lagt upp sin reseplanering under hösten med utgångspunkt från vårt tidigare trafikprogram. Vi har gjort allt som står i vår makt för tillfället och kan bara be om tålamod fram tills dess att vi får våra nya flygplan i drift nästa år eller att en lösning kan nås i diskussionen mellan svenska myndigheter och EU-kommissionen angående förbudet mot trafik med kapitel 2 flygplan. Redan i början av nästa år får SAS leverans av sitt femte flygplan av typen Saab 2000, ett kapitel 3 flygplan som motsvarar högt ställda miljökrav. Det planet kommer att sättas i trafik på Karlstad vilket innebär att SAS från den 13 januari kan erbjuda sju frekvenser på linjen Karlstad-Stockholm under vardagarna. - Så jag vill be våra resenärer att hålla ut. Redan en bit in på det nya året förbättras situationen och med sommartrafikprogrammet som börjar gälla 29 mars lovar vi ytterligare förbättringar som bör kunna tillfredsställa de flesta av våra resenärerer, säger Hans Enelius. Tilläggas kan att om förbudet mot trafik med kapitel 2 flygplan skulle upphävas kommer SAS att återuppta beflygning i den utsträckning som gällde före förbudet. Ytterligare information: Hans Enelius, linjeansvarig SAS Inrikes, tel: 08/797 23 07, eller Anders Ehrling,SAS Inrikeschef i Sverige, tel: 08/797 19 37. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/29/20030729BIT00570/wkr0001.DOC http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/29/20030729BIT00570/wkr0002.pdf