Jorden-Runt-Biljett med Star Alliance

JORDEN-RUNT-BILJETT MED STAR ALLIANCE En jorden-runt-biljett, giltig till 600 destinationer i 108 länder. Det är det senaste resultatet av samarbetet inom Star Alliance. SAS, Lufthansa, Thai, United, Air Canada och Varig (även om Varig inte formellt ansluter sig till alliansen förrän i oktober) har tillsammans utarbetat en Star Alliance Round the World Fare, som i dagarna introduceras för försäljning i mer än 100 länder. - Biljetten kommer att säljas i varje land som något av de sex bolagen trafikerar, alla världsdelar utom Antarktis är representarade, säger Lennart Ericsson, inom SAS Revenue Management. Jorden-runt-biljetten har delats in i tre priskategorier. Priset beror dels på om man väljer att resa i Första klass (i den mån det finns), BusinessClass eller Turistklass, dels på hur långt man väljer att resa. En resa som omfattar upp till 25 000 miles har det lägsta priset, upp till 32 000 miles innebär 10-15 procent högre pris och nivån upp till 38 000 miles ligger i sin tur 20-25 procent högre än den lägsta, billigaste kategorin. Priserna ligger på samma nivå året runt, det kommer således inte att finnas några särskilda "säsongpriser". PRISEXEMPEL Kategori 1 (upp till 25 000 miles) Stockholm-Bangkok-Sydney-Los Angeles- Vancouver-Toronto-New York-Stockholm kostar 29 7000 svenska kronor i Business Class, motsvarande pris i turistklass är 17 700. Kategori 2 (upp till 32 000 miles) Oslo-Köpenhamn-Delhi-Bangkok-Shanghai- Bangkok-Denpasar-Bangkok-Auckland-Los Angeles-Denver-Chicago-Copenhagen- Oslo 32 500 norska kronor i Business Class och 18 600 i turistklass. Kategori 3 (upp till 38 000 miles) Copenhagen-Rio de Janeiro-Santiago de Chile-Miami-Los Angeles-Sydney-Bangkok-Denpasar-Bangkok-Hongkong- Copenhagen Business Class 32 400 danska kronor och 18 600 kronor för resa i turistklass. Oavsett vilken priskategori man väljer måste resan börja och sluta i samma land och innehålla såväl en atlant-överflygning som en stilla havs- öveflygning. Det går således inte an att flyga över Atlanten på både ut- och hemresa. Vidare krävs minst tre och högst 15 stop och mellan första och sista sträckan ska det förflyta tio dagar. Biljetten, som är giltig i ett år, måste bokas senast sju dagar före avresa. Medlemmar i bonus- program erhåller poäng för resa med samtliga allians-bolag. Ytterligare information: Lennart Ericsson, SAS revenue management, tel 08/797 21 69 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/29/20030729BIT00530/wkr0001.DOC http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/29/20030729BIT00530/wkr0002.pdf