Konst från Moderna Muséet i SAS Euroclass-Lounger

KONST FRÅN MODERNA MUSÉET I SAS EUROCLASS-LOUNGER SAS har i drygt 15 år samarbetat med Moderna Muséet genom avtal som bland annat inneburit att muséet fått hjälp med transport av konstverk. I augusti 1995 fördjupades samarbetet då ett mer långsiktigt avtal slöts som bland annat innebär att SAS medverkar vid muséets vandringsutställningar och internationella utbyte med konsthallar och konstmuséer världen över. SAS omfattande kontakt- och linjenät används för att utöka Moderna Muséets internationella verksamhet. Dessutom medverkar muséet med konstutställningar i SAS flygplatslounger runt om i världen. Moderna Muséet har utsmyckat loungerna med ung nordisk konst; måleri, skulptur, teckning och grafik. De röda hästarna på svart bakgrund, målade av Roger Risberg, är ett exempel på konst från Moderna Muséet som pryder SAS nya EuroClass-lounge på Arlanda flygplats i Terminal 5. (I pressmaterialet finns en bild av detta verk, tagen av fotograf Ola Husberg.) Förutom loungen på Arlanda har loungerna i New York, Paris, Malmö, Helsingfors, utsmyckats med konst från Moderna Muséet. Närmast på tur står loungerna i Bryssel och Stavanger samt de nya loungerna i Oslo och Köpenhamn. Moderna Muséet ansvarar för utställningarna som har setts och kommer att ses av resenärer världen över. SAS skjuter till medel så att muséet dels kan visa verk ur nuvarande samlingar, dels införskaffa verk som man tidigare velat, men inte haft möjlighet till. Efter att de nyinköpta verken visats i flygplatsloungerna kommer SAS att donera dessa till Moderna Muséet. SAS CORPORATE COMMUNICATIONS STOPR/PC 97-11-19 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/29/20030729BIT00610/wkr0001.DOC http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/29/20030729BIT00610/wkr0002.pdf