Nordiska flygplatser i punktlighetstoppen

Nordiska flygplatser i punktlighetstoppen De Nordiska flygplatserna uppvisar den bästa punktlighetsstatistiken i Europa enligt AEA:s (Association of European Airlines) statistik för tredje kvartalet. Köpenhamn toppar listan med enbart 13,6 procent avgångar försenade mer än 15 minuter. Därefter följer Stockholm med 14 procent, Helsingfors (15,2) och Oslo (16,0). -Det är särskilt glädjande att Köpenhamn, som är SAS viktigaste trafiknav, uppvisar så bra resultat. I dagens konkurrenssituation är det oerhört viktigt för ett flygbolag att kunna erbjuda god punktlighet från de flygplatser där man har huvuddelen av sin trafik, säger Vagn Sörensen, chef för SAS Business Systems Division. SAS är punktligast på fyra av Europas storflygplatser: Amsterdam, Düsseldorf, London Heathrow och Manchester. På följande åtta flygplatser placerar sig SAS som tvåa i statistiken: Bryssel, Helsingfors, Madrid, Milano Linate samt Malpensa, Oslo, Rom och Zürich. 13,2 procent av SAS avgångar inom Europa avgick med mer än 15 minuters försening. Det tredje kvartalet var annars ett av de värsta kvartalen någonsin för Europeisk luftfart med totalt 30, 5 procent av alla avgångar försenade mer än 15 minuter. På flygplatserna i Barcelona, Madrid och Milano/Malpensa var över 50 procent av avgångarna försenade. Den negativa punktlighetsutvecklingen visar att det är nödvändigt att hitta långsiktigt hållbara politiska lösningar som möjliggör ett bättre integrerat trafikledningssystem i Europa. För ytterligare information: Hans Ollongren, Director European and Public Affairs, tel: +32 2 775 97 69 eller, Knut A Solberg, Vice President Traffic Execution Department, tel: 08/797 51 30. SAS CORPORATE COMMUNICATIONS ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/31/20030731BIT01450/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/31/20030731BIT01450/wkr0002.pdf