SAS 100-lapp åter för ungdomsresenärer

SAS 100-LAPP ÅTER FÖR UNGDOMSRESENÄRER Lagom till skolornas höstlov återintroducerar SAS 100-lappen för ungdomar. Det innebär att alla ungdomar mellan 12 och 25 år kan flyga på hela SAS svenska inrikesnät för 100 kronor enkel resa. Erbjudandet gäller under perioden 24 oktober till 9 november. Biljetten kan köpas i SAS biljettautomater på flygplatserna runt om i landet från och med den 24 oktober och biljetten gäller i mån av plats. Ordinarie pris på SAS ungdomsbiljett är 300:- enkel resa. Det blir också billigare att ta SL-flygbussen till/från Arlanda.Under den här perioden reser ungdomar tur och retur för enkelpris vid uppvisande av SAS ungdomsbiljett. - Vi vill på detta sätt försöka locka tillbaka de ungdomsresenärer vi förlorat under ett antal år. Sämre köpkraft i kombination med reducerat antal platser till ungdomspris har inneburit att många ungdomar övergivit flyget till förmån för i första hand busstrafiken som har satsat på ungdomsresenärer, säger Anders Ehrling, chef för SAS svenska inrikeslinjer. Kraftig minskning av ungdomsresenärer Under perioden från 1993 till 1995 minskade antalet ungdomsresenärer med drygt 200 000 (se bifogat diagram).När Jan Carlzon under sin tid som Linjeflyg- chef introducerade 100-lappen, 1978, blev avlånga Sverige betydligt rundare för alla ungdomar. De stannade sedan kvar som flygresenärer och är idag, 20 år senare, viktiga resenärer för SAS. - På samma sätt måste vi måna om dagens ungdomsresenärer. Det menar vi att denna kraftiga prissänkning under höstlovet är ett uttryck för och som blivit möjlig tack vare vårt samarbete med Luftfartsverket som sänker passageraravgiften under den här perioden.Vi vill att ungdomarna ska hitta tillbaka till flyget och hoppas att många ska ta tillfället i akt att återupptäcka flyget. Antalet affärsresenärer är färre under just den här perioden vilket ger goda platsmöjligheter på de flesta avgångar, möjligen undantaget söndagseftermiddagar, säger Anders Ehrling. - Klippkort Som ett led i satsningen på ungdomsresenärer har SAS också introducerat ett samlarkort - ett slags klippkort - som efter fyra tur och retur- resor på SAS svenska inrikeslinjer ger den femte flygresan gratis. 85 000 fler ungdomar väntas välja flyget nästa år - På detta sätt vill vi belöna våra trogna ungdomsresenärer och förhoppningsvis knyta dem närmare SAS. Vi ser över hela ungdomsresenärsdelen och 100-lapperbjudandet ser vi som en början på något nytt. Vi planerar för någon sorts fortsättning, men vill först utvärdera genomslaget på den här två veckors-satsningen. Därför genomför vi en undersökning bland våra ungdomsresenärer på flygplatserna parallellt med 100-lapp-kampanjen, berättar Anders Ehrling. Målsättningen är att dubbelt så många ungdomar ska flyga med SAS under de här höstveckorna jämfört med motsvarande period i fjol då 10 000 ungdomsresenärer flög med SAS på ungdomsbiljett à 300:- enkel resa. Prognosen för nästa år ligger på en kraftig ökning av antalet ungdomsresenärer till totalt 255 000. 100-lapp-biljetten kommer att marknadsföras via internet och reklamradiostationer. - Via dessa kanaler räknar vi med att nå flest ungdomar, säger Anders Ehrling. Bil. Diagram SAS ungdomsresande & stolsutbud 1993-1998 Ytterligare information: Anders Ehrling, chef SAS svenska inrikeslinjer, tel 08/797 1937 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/24/20030724BIT00760/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/24/20030724BIT00760/wkr0002.pdf