SAS flygavdelning blir ISO-certifierad

SAS FLYGAVDELNING BLIR ISO-CERTIFIERAD Som första internationella flygbolag får SAS idag en ISO 9001- certifierad flygavdelning. Certifikatet överlämnas av koncernchefen för Det Norske Veritas vid en ceremoni på SAS huvudkontor i Frösundavik. - Det är mycket glädjande att få en officiell bekräftelse på att vi uppfyller alla de högt ställda kvalitetskrav man har rätt att ställa på en verksamhet som vår, säger SAS flygchef Per Lock. SAS ledning bestämde i augusti 1995 att söka ISO 9001-certifiering för flygavdelningen då den verksamheten redan har ett omfattande rapporteringssystem vad gäller kvalitet. Ansökan om ISO-certifiering var ett naturligt inslag i SAS pågående kvalitetsarbete med TQM, Total Quality Management. - Vi har inte känt någon tvekan om kvaliteten på vår verksamhet inom flygavdelningen men i och med att vi ansökte om ISO 9001-certifiering var vi tvungna att göra en total genomlysning av verksamheten som omfattade allt från administration till flygdrift. Det har inneburit en hel del arbete för många av våra anställda under ett och ett halvt års tid och har nu alltså gett oss bevis på att vi uppfyller de internationella kvalitetskrav som ställs inom ISO-systemet, säger Per Lock. SAS fortsätter kvalitetsarbetet och kommer att söka ISO 9001- certifiering även för andra avdelningar. För ytterligare information: Owe Sandström, SAS Flygavdelning, tel: 08/797 10 64, eller Jens Ericsson, SAS Flygavdelning, tel: 08/797 19 20. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/29/20030729BIT00410/wkr0001.doc