SAS flyger Boeing 767 på Luleå över jul- och nyårshelgen

SAS flyger Boeing 767 på Luleå över jul- och nyårshelgen Braathens/Malmö Aviations beslut om nedläggning av linjen Luleå- Stockholm innebär platsbrist inför stundande jul- och nyårstrafik. SAS har därför beslutat att sätta in sitt största flygplan under de kritiska dagarna - en Boeing 767 med 241 platser - dubbelt så stort som normala inrikesflygplan. Boeing 767 är en flygplanstyp som normalt trafikerar interkontinentala destinationer som Tokyo och New York. På linjen Stockholm-Umeå kommer SAS från den 29 november att öka turtätheten tillsammans med SAS samarbetspartner Falcon Air. Falcon Air och SAS kommer också att utöka trafiken över jul- och nyårshelgen. Under nästa år kommer SAS att sätta in ett nytt och större inrikesflygplan, en Boeing 737-800, med plats för 179 passagerare. SAS kommer också att, så snart det är praktiskt möjligt, öka turtätheten på linjerna till Luleå och Umeå. Fortsatt konkurrens möjlig Braathens/Malmö Aviations beslut kom plötsligt och oväntat. SAS är förvissade om att det finns plats för två flygbolag på linjerna och är inställda på fortsatt konkurrens om passagerarna. Linjen Luleå-Stockholm är Sveriges tredje största, tätt följt av linjen Umeå-Stockholm. Bara linjerna Göteborg- Stockholm och Malmö-Stockholm är större på den svenska inrikesmarknaden. Oförändrade biljettpriser SAS biljettpriser kommer inte att höjas på grund av Braathens/Malmö Aviations beslut om nedläggning. SAS sänkte priserna för privatresenärer så sent som i september 1999. SAS beklagar Braathens/Malmö Aviations beslut och sätter nu in stora resurser för att rädda jul och nyår för de kunder som önskar resa till och från Luleå och Umeå. För bild av SAS Boeing 767, se: http://www.scandinavian.net/company/newsfacts/picture/archive.asp För mer information, vg kontakta: Henry Sténson, Informationsdirektör SAS Tel: 0709-97 14 55 SAS CORPORATE COMMUNICATIONS ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/31/20030731BIT01260/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/31/20030731BIT01260/wkr0002.pdf