SAS lanserar nytt barnkoncept

SAS lanserar nytt barnkoncept Som en del i det stora förändringsarbetet lanserar nu SAS en rad nyheter för de små resenärerna. Målet är att hålla barnen sysselsatta och därmed ge både dem och deras vuxna ledsagare en så behaglig resa som möjligt. Åldrarna som omfattas är 0-12 år. Redan på marken märks nyheterna i form av lekrum eller lekhörnor på många flygplatser, dessutom kommer det med jämna mellanrum att arrangeras happenings för barnen, exempelvis uppträdanden av olika slag. SAS hemsida på internet öppnar en speciell barnsida där det bland annat blir möjligt att spela dataspel interaktivt och skicka vykort. En broschyr kommer att finnas tillgänglig på flygplatser och bokningskontor. Där beskrivs vad SAS erbjuder barn och dem som reser tillsammans med dem, hur ensamresande barn tas om hand, vad som erbjuds som standard och vad som kan förbeställas inför en resa (specialmat, sovsäckar med mera). Speciell bagagemärkning och nya påsar för ensamresande barn har tagits fram och på sikt kan det bli aktuellt med en separat barn check-in. Föräldrar till de minsta barnen kommer att kunna låna barnvagnar på flygplatserna. Väl ombord bjuds det på nya utvecklade matmenyer med barnfavoriter som pasta, kyckling, hamburgare och pannkakor. På aktivitetssidan märks en hel linje nya leksaker som ska passa de olika åldrarna: Pekböcker, målarböcker, leksaksfigurer i plast, bitdockor, kritor och pussel med mera. Barn som åker på SAS långlinjer får speciella väskor med leksaksinnehåll och tidningar. Väskorna finns för åldrarna 3-7 år samt 8- 12 år. -Vi har ungefär 1 miljon barn upp till tolv år som reser med SAS varje år och den gruppen vill vi måna om. Därför känns det kul att kunna erbjuda den mest genomtänkta servicesatsning riktad mot barn som SAS någonsin genomfört, säger Erik Strand, marknadsdirektör på SAS. Barnkonceptet kommer att göras i årsmodeller vilket innebär att vi löpande kommer att kunna presentera förbättringar i enlighet med passagerarnas önskemål, säger Erik Strand. Barnens SAS symboliseras av den lille figuren Ole som kommer att dyka upp lite varstans där SAS är representerat. Ole är barnens vän och historien om hur han kom till världen berättas i en sagobok som kommer att delas ut till barnen som reser med SAS. Ole går som en röd tråd genom de nyheter som SAS nu erbjuder barnen; Han förekommer i olika former på allt från bagage-etiketter till spel och andra leksaker. Han kommer också att märkas i samband med aktiviteter för barn på flygplatserna och vid andra evenemang som berör barn, där SAS på något sätt medverkar. INFORMATIONSAVDELNINGEN SCANDINAVIAN AIRLINES ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/31/20030731BIT01420/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/31/20030731BIT01420/wkr0002.pdf