SAS och Air Canada inleder codeshare

SAS OCH AIR CANADA INLEDER CODESHARE SAS och Star Alliance-partnern Air Canada inleder den 11 september gemensamma flygningar (codeshare) mellan Skandinavien och Kanada. Därmed blir sex städer i Skandinavien knutna till åtta städer i Kanada med 68 flygningar per dag via London, Frankfurt och New York. (New York avvaktar fortfarande myndigheternas godkännande). Genom samarbetet med Air Canada kan SAS erbjuda snabba och effektiva förbindelser från Köpenhamn, Billund, Oslo, Stavanger, Stockholm och Göteborg till Toronto, Montreal, Vancouver, Calgary, St Johns, Halifax, Ottawa och Edmonton. SAS flygningar har bägge bolagens linjenummer till London/Heathrow, Frankfurt och Newark, varifrån passagerarna fortsätter med Air Canada som även har SAS linjenummer. Passagerarna behöver bara checka in en gång för hela resan och bagaget genomcheckas till slutgiltig destination. Medlemmar i SAS Eurobonus och Air Canada Aeroplan kan samla och använda poängen hos båda bolagen. - Samarbetet stärker vår ställning och ger oss möjligheter att ta en större andel av det ökande trafikflödet mellan Skandinavien och Kanada. Idag går detta flöde främst via andra europeiska trafikknutpunkter . Det ska vi ändra på, säger Vagn Sörensen, chef för SAS Business Systems Division. Rupert Duchesne, Air Canadas försäljnings- och marknadschef, framhåller att de resande nu får fler och snabbare förbindelser mellan Kanada och Skandinavien. -- Tillsammans med SAS ska vi fortsätta att utveckla den nya kanadensisk- skandinaviska marknaden och utvidga vårt globala linjenät. Vi kan nu erbjuda dagliga förbindelser mellan Kanada och Skandinavien och den kortaste flygtiden. SAS och Air Canada ingår bägge i Star Alliance, som även omfattar Lufthansa, United Airlines och Thai Airways International. Det brasilianska flygbolaget Varig sluter sig till alliansen i oktober. Star Alliance, som bildades i maj i år, är världens första globala flygbolagsallians, med mer än 210 000 anställda och flygningar till 578 städer i 106 länder. Ytterligare information Ludmilla Bjerke, Network Management, SAS, tel 08-797 1171 Nicole Couture-Simard, Air Canada, Montreal, tel + 1-514 422 5788 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/29/20030729BIT00520/wkr0001.DOC http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/29/20030729BIT00520/wkr0002.pdf