SAS och Air Canada öppnar linje Köpenhamn # Toronto

SAS och Air Canada öppnar linje Köpenhamn - Toronto SAS och Star Alliance-partnern Air Canada öppnar en linje mellan Köpenhamn och Toronto den första maj nästa år. Linjen kommer att flygas fem gånger i veckan av Air Canada och blir den enda nonstop-förbindelsen mellan Skandinavien och Kanada. Restiden kommer därmed att förkortas med upp till tre timmar. Den nya linjen mellan de två partnernas primära trafikknutpunkter är ett samarbete som innebär att SAS och Air Canada kommer att dela intäkter och kostnader. Samtidigt kommer de två bolagen att utvidga sina codeshare-avtal till att omfatta ytterligare destinationer. Air Canada kommer att sätta sitt linjenummer på SAS-flygningar till och från elva nya destinationer. Bolaget kommer därmed att flyga på 17 städer i Skandinavien på codeshare-basis. På samma sätt kommer SAS att sätta sitt linjenummer på Air Canada-flygningar till och från 13 städer i USA och nio städer i Kanada. - Skandinavien får nu en direktförbindelse med Canada tack vare samarbetet med vår kanadensiska partner. Detta är ett bra exempel på hur två Star Alliance-partner öppnar en ny linje tillsammans. Något SAS inte skulle ha kunnat göra själv, säger Karin Strömberg, chef för Network Management i SAS. Flygningarna ska utföras av Air Canada, som kommer att flyga med Boeing 767-200 inredda med bolagets bekväma Executive First Business Class. Tidtabellen kommer i huvudsak att ta hänsyn till affärsresenärernas behov. Det blir goda vidareförbindelser från Toronto till bland annat Minneapolis, Milwaukee och Montreal, och från Köpenhamn till destinationer som Stockholm, Helsingfors och Moskva. Medlemmarna av lojalitetsprogrammen SAS Eurobonus och Air Canada Aeroplan kommer att kunna använda sig av de vanliga fördelarna med Star Alliance, vilket bland annat innebär att de kan samla och utnyttja poäng hos de båda bolagen. För ytterligare information, kontakta: Knut Løvstuhagen, SAS, telefon 08/797 23 06 eller John Hamilton, Air Canada, telefon +1 416 323 55 76 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/30/20030730BIT00810/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/30/20030730BIT00810/wkr0002.pdf