SAS och All Nippon airways ingår samarbetsavtal

SAS OCH ALL NIPPON AIRWAYS INGÅR SAMARBETSAVTAL SAS och All Nippon Airways (ANA) har ingått en avsiktsförklaring, ett så kallat memorandum of understanding med sikte på att utveckla ett långvarigt och omfattande samarbete, och som ett led i det japanska bolagets förberedelser att bli medlem i Star Alliance. Samarbetet mellan SAS och ANA kommer inledningsvis att omfatta genomgående incheckning (som blir klart redan denna månad), lojalitetsprogram (våren 1999) och ömsesidig tillgång till flygplatslounger (sommaren 1999). Samflygningar (code share) samt gemensam marknadsföring och försäljverksamhet kommer också att värderas. -Samarbetet med ANA, som är Japans största inrikesbolag och med ett ökande antal utrikesdestinationer, kommer att ge oss betydligt bättre täckning av Japan och dess närområde, säger Vagn Sörensen, chef för SAS Business Systems Division. -ANA trafikerar 35 städer över hela Japan. Vi vill skapa smidiga förbindelser till och från våra partners inrikesnät. Medlemmar av lojalitetsprogrammen SAS Eurobonus och ANA Mileage Club kommer att kunna samla och utnyttja poäng på båda bolagens trafiknät. Genomgående incheckning medför att passagerarna bara behöver checka in en gång för hela resan. ANA ansluter sig till Star Alliance under fjärde kvartalet nästa år. SAS tillhör de ursprungliga medlemmarna i alliansen som bildades i maj 1997. För ytterligare information: Ludmilla Bjerke, Director Partners/Commercial Affairs, tfn. 08-797 2694 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/30/20030730BIT00780/wkr0001.DOC http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/30/20030730BIT00780/wkr0002.pdf