SAS och British Midland öppnar fler gemensamma flygningar

SAS OCH BRITISH MIDLAND ÖPPNAR FLER GEMENSAMMA FLYGNINGAR SAS och det brittiska flygbolaget British Midland öppnar den 21 april tre nya förbindelser mellan London och Skandinavien. British Midland, som ägs till 40 procent av SAS ska flyga en daglig rundtur med Boeing 737 mellan London-Heathrow och vardera Köpenhamn, Oslo och Göteborg. Det blir gemensamma flygningar (code-share) som får båda bolagens linjenummer. De nya förbindelserna är en vidareutveckling av det redan etablerade code-share samarbetet mellan SAS och British Midland. British Midland flyger idag på linjer som också har SAS linjenummer mellan Heathrow och Bergen samt Glasgow-Köpenhamn och Edinburgh-Köpenhamn. - Flygningarna som startar den 21 april blir ett tillägg till vår nuvarande produktion på Storbritannien, påpekar Vagn Sörensen, chef för SAS Business Systems Division. Detta är ett gott exempel på hur vi kan expandera på Heathrow även om SAS, i motsats till British Midland, inte har tillgång till lediga start- och landningstider vid denna flygplats. Genom att utnyttja lediga tider som British Midland har kan vi tillsammans möta den tilltagande konkurrensen. Den nya turen mellan Köpenhamn och London, med gemensamt linjenummer, blir den första morgonförbindelsen till Heathrow med avgång redan 07.30. Flyget landar på Londonflygplatsen 08.35 och returen till Köpenhamn går 20.05. Den nya förbindelsen ger med andra ord affärsresenärer möjlighet till en hel arbetsdag i London. Turen London-Oslo avgår från Heathrow 14.05 och ankommer Fornebu 17.10. Returflygningen avgår från Oslo 18.00 med ankomst Heathrow 19.20. Göteborgflyget lämnar London 07.05 och ankommer Landvetter 10.00. Returen går 10.55 och ankommer Heathrow 12.05. British Midland opererar från Terminal 1 vid Heathrow-flygplatsen. I förbindelse med öppnandet av de nya förbindelserna flyttar bolaget all sin Skandinavienverksamhet till Terminal 3 där SAS håller till. Därmed samlas båda bolagens Skandinavientrafik under ett och samma tak. SAS`gick in som aktieägare i British Midland i december 1988. Bolaget har ett linjenät som omfattar närmare 40 destinationer i Storbritannien och utrikes och det utför mer än 1 400 flygningar per vecka. British Midland hade i fjol 5,6 miljoner passagerare och en flygplansflotta bestående av 40 flygplan. SAS har inlett MBL-förhandlingar om det nya linjeupplägget. För ytterligare information: Vagn Sörensen, tel. 08/797 14 61 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/29/20030729BIT00290/wkr0001.doc