SAS och Falcon Aviation skapar miljöanpassat trafikprogram för Umeå

SAS OCH FALCON AVIATION SKAPAR MILJÖANPASSAT TRAFIKPROGRAM FÖR UMEÅ SAS och Falcon Aviation AB fortsätter samarbetet på linjen Stockholm- Umeå och säkerställer därmed dagens turtäthet även efter det att nya miljörestriktioner på Umeå flygplats träder i kraft med början i april. Miljörestriktionerna innebär förbud mot trafik med, så kallade, kapitel 2-flygplan under sena kvällar och tidiga morgnar och innebär restriktioner för SAS flygplan av typ Fokker F28. Falcon Aviation AB flyger med Boeing 737- 300 som är ett kapitel 3- flygplan och vilka väl uppfyller de hårdare miljökraven. Samarbetet innebär att SAS och Falcon flyger fyra rundturer var under vardagarna på Stockholm-Umeå. Falcons flygningar kommer att bedrivas med egna besättningar men serviceutbudet kommer att vara av SAS gängse inrikesmodell. För passagerarna kommer det inte att vara någon större skillnad jämfört med dagens trafik. SAS kommer att sköta all markservice och vidare kommer SAS priskoncept som till exempel TravelPass och Jackpot att gälla även på Falcon Aviations flygningar. Samarbetsavtalet löper under fyra år med början 7 april och innebär att även helgtrafiken förblir oförändrad jämfört med idag. Alltså fyra rundturer på lördagar och fem på söndagar. Falcon Aviations Boeing 737- 300 har plats för 142 passagerare vilket innebär att utbudet av flygplansstolar totalt sett blir 30 procent högre än idag. - Med det nya avtalet skapas en fortsatt god användning av Falcons komfortabla och miljövänliga flygplan på rätt ställe. Umeå flygplats är med sin belägenhet nära centrum särskilt utsatt ur miljösynpunkt, säger Karin Strömberg, SAS Inrikeschef. Falcon Aviation är ett helägt dotterbolag till Posten Brev AB med huvudsaklig inriktning på postflygningar. Falcon Aviation har tre Boeing 737-300 i sin flygplanflotta som alla är av typen "quick-change". Det vill säga att de på kort kan tid ställas om från rent fraktflyg till passagerarflyg och vice versa. Falcon Aviation AB har 80 anställda. - För oss är det här en fortsättning på det samarbete SAS och Falcon haft ända sen Linjeflyg-tiden men formen är något ändrad. Hela uppläget innebär att vi genom vårt resultat kan minska Postens kostnader för brevtransporter, säger Rolf Johansson, VD för Falcon Aviation AB. För ytterligare information: Karin Strömberg, Inrikeschef SAS, tel. 08/797 19 03, eller: Rolf Johansson, VD Falcon Aviation AB, tel. 040/500 500. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/24/20030724BIT00650/wkr0001.DOC http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/24/20030724BIT00650/wkr0002.pdf