SAS och Singapore Airlines ingår samarbetsavtal

SAS och Singapore Airlines ingår samarbetsavtal SAS och Singapore Airlines (SIA) tillkännagav idag etablerandet av en strategisk allians som kommer att ge passagerare med bägge bolagen en både smidigare och mer fördelaktig flygresa. Samarbetet träder i kraft 1 april 1999. Ett så kallat Memorandum of Understanding som bekräftar alliansen undertecknades i Singapore idag av SAS vd Jan Stenberg och Dr Cheong Choong Kong, vd för Singapore Airlines. De två bolagen tar sikte på att utforma ett definitivt avtal före årets slut. Det bilaterala samarbetsavtalet omfattar code-share-flygningar, samordning av bonusprogram, koordinering av tidtabeller, genomgående incheckning, ömsesidig användning av flygplatslounger och gemensamma marknadsföringsaktiviteter. SAS flyger varje dag mellan Köpenhamn och Singapore via Bangkok medan SIA flyger tre nonstopturer på sträckan. Som ett led i samarbetet kommer SIA att sätta sitt linjenummer på SAS flygningar de fyra gånger i veckan då SIA själv inte flyger. På samma sätt kommer SAS linjenummer att finnas på SIA:s tre nonstopflygningar. Därmed kan de två bolagen erbjuda gemensamma, dagliga flygningar mellan Skandinavien och Singapore. -Samarbetet med SIA, ett bolag som är känt för service och kvalitet, innebär att SAS kan erbjuda sina kunder större valmöjligheter samt fler servicefördelar till och från Stillahavs-området via Singapore. SIA:s linjenät gör det möjligt för SAS att skapa utmärkta förbindelser till hela Sydostasien samt till Australien och Nya Zeeland genom SIA:s samarbete med Ansett och Air New Zealand, säger SAS vd Jan Stenberg. -Samarbetet mellan SIA och SAS har alla förutsättningar att bli framgångsrikt. SAS är särskilt starkt i Baltikum och på den nordeuropeiska marknaden och är dessutom känt för sin säkerhet och service. Vi har motsvarande kvaliteter och vårt omfattande linjenät i Asien och Stilla havs-området kompletterar SAS eget linjenät, säger SIA:s vd Dr Cheong. De bägge bolagen kommer att finnas i samma terminal i såväl Singapore som Köpenhamn och passagerarna kommer att kunna använda bägge bolagens flygplatslounger. Introduktionen av genomgående incheckning kommer innebära att det blir enklare att resa; passagerarna behöver endast checka in en gång även om resan består av flera sträckor. Både SAS och SIA har nyligen genomfört omfattande investeringar för att förstärka sin bolagsprofil. SAS nya identitetsprogram, som kostar 700 MSEK, lanserades 24 september i år. I stort sett samtidigt inledde SIA ett projekt till en kostnad av 500 miljoner Singapore-dollar för att rusta upp samtliga tre klasser ombord i sina flygplan. SIA har en flotta på 90 flygplan som betjänar 82 städer i 40 länder. Från den 25 oktober i år utökas antalet destinationer till 97, som en följd av codeshare-avtal med andra partner. SAS-flottan består av 168 flygplan, linjenätet täcker 100 städer i 34 länder. Ytterligare information: SAS, Informationsavdelningen, Bertil Ternert, tel 08/797 20 81 Singapore Airlines, Informationsavdelningen, tel +65-541 5880 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/30/20030730BIT00750/wkr0001.DOC http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/30/20030730BIT00750/wkr0002.pdf