SAS och SJ i samarbete för konkurrens med bil och buss

SAS och SJ i samarbete för konkurrens med bil och buss Nu tar SAS och SJ tillsammans upp kampen om resenärerna som skall till och från Arlanda flygplats. Från måndag 17 januari kan resenärerna boka gemensam biljett för tåg - och flygresan. Syftet med samarbetet är att locka resenärer från bilar och bussar. Till att börja med är det resenärerna i Mälardalen och upp till Gävle som får möjlighet att boka tågtransfern och flygresan på samma biljett. Efter Öresundsbrons öppnande i sommar kommer samarbetet även att inkludera Skåne där resenärerna kan ta tåg till och från flyget på Kastrup. Med transfertrafiken skapas ett komplement till flygtaxi, flygbuss och regionala partners som Skyways, Cimber och Wideroe: - Genom samarbetet får resenärerna nya möjligheter att förenkla sin resa. Samtidigt förstärker både SAS och SJ sina trafiksystem, säger Vagn Sörensen, chef för SAS Buisness Division. Vår största konkurrent är bilen. Med detta samarbetet hoppas vi att resenärerna lämnar den hemma då de skall ut och resa. - Att det skapats fungerande anslutningar mellan tåg och flyg är för oss jämförbart med att Berlinmuren revs, säger Anders Gylder, chef för SJ Resor. Det innebär väsentliga fördelar för både tåg- och flygpassagerare och nya möjligheter att skapa bra kombinationer av tåg och flygresor. Inledningsvis skall nätverket tåg - flyg täcka ett reseområde som ligger inom två timmars tågavstånd från flygplatserna. Erbjudandet gäller för resa inom Sverige eller vid en resa som börjar i Sverige och fortsätter till någon av SAS destinationer i världen. Kunden får en resehandling och ett genomgångspris för hela resan. De aktuella tåglinjerna är Gävle- Tierp - Uppsala- Arlanda och Eskilstuna- Strängnäs- Södertälje- Stockholm Syd- Stockholm C- Arlanda. I sommar då Öresundsbron står klar startar linjen Lund- Malmö - Kastrup och senare under sommaren en utökning av linjenätet i Mälardalen och Skåne. - I framtiden räknar vi med att kunna ställa incheckningsautomater på tågstationerna, erbjuda smidig bagagehantering och även ett biljettlöst resande, säger Peter Viinapuu , produktansvarig på SAS. Så småningom vill vi även inkludera våra partners i Star Alliance och Skyways i samarbetet och göra det möjligt att sälja produkten flyg-tågresan utomlands. SAS CORPORATE COMMUNICATIONS ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se